چکیده:
با افزایش حجم داده ها، دسته بندی و تحلیل آن ها فرایندی پیچیده و پرچالش است که با پیشرفت فناوری اطلاعات در سطوح مختلف، تکنولوژی هوش تجاری نیز توسعه یافته است. در صورت اجرای نادرست آن شرکت، نه تنها سودی کسب نخواهد کرد، بلکه بر هزینه هایش نیز می افزاید. هدف اصلی این مقاله شناسایی و دسته بندی ابعاد و عواملی است که در موفقیت پروژه های پیاده سازی سیستمهای هوش تجاری در سازمان ها، نقش کلیدی دارند. برای تحقیق حاضر شرکت سیمان فراز فیروزکوه به عنوان سازمان مورد مطالعه انتخاب شده است. این مقاله از نظر هدف کاربردی و از نظر روش انجام، پیمایشی است. طرح پژوهش برای جمع آوری اطلاعات به صورت توصیفی و بررسی ادبیات می باشد. در این پژوهش جهت شناسایی عوامل موفقیت آمیز پیاده سازی سیستمهای هوش تجاری پس از مطالعه تحقیقات پیشین، با استفاده از دو پرسشنامه، داده ها جمع آوری شد. جامعه آماری شامل مشاوران هوش تجاری و کارکنان شرکت مورد مطالعه می باشد، نمونه گیری به کمک فرمول کوکران و به صورت تصادفی انجام شد و سپس به کمک آزمون چولگی، فریدمن، دوجمله ای، تک نمونه ای به تحلیل آماری پرداخته شد و در نهایت مدل مفهومی ذهنی از نتایج پژوهش ارائه گردید. براساس بررسی به عمل آمده ده بعد و 66 فاکتور شناسایی و الویت بندی شد و شرکت مورد مطالعه در هشت بعد زیرساخت، ارائه خدمات سیستم، راهبردی، سازمانی، مالی، انسانی، مدیریتی و محیطی در شرایط مطلوبی قرار دارد و در دو بعد قابلیت سیستم و داده در سطح متوسطی قرار دارد.
With the increase in data volume, their classification and analysis is a complex and challenging process that with the development of information technology at various levels, business intelligence technology has also been developed. If the company is not implemented properly, not only will it not make a profit, but it will also increase its costs. The main purpose of this article is to identify and categorize the dimensions and factors that play a key role in the success of business intelligence systems implementation projects in organizations. For the present study, Faraz Firoozkooh Cement Company has been selected as the study organization. This article is a survey in terms of practical purpose and method. The research plan is to collect descriptive information and review the literature. In this study, data were collected using two questionnaires to identify successful factors in the implementation of business intelligence systems after studying previous research. The statistical population includes business intelligence consultants and employees of the company under study. Sampling was done randomly using Cochran's formula and then statistical analysis was performed using skewness test, Friedman, binomial, single sample and finally the model. A subjective concept of the research results was presented. Based on the study, ten dimensions and 66 factors were identified and prioritized and the studied company is in good condition in eight dimensions of infrastructure, system services, strategic, organizational, financial, human, managerial and environmental, and in two dimensions of system capability And the data is mediocre.
خلاصه ماشینی:
از این رو نتایج به دست آمده از روش کتابخانه ای به شرح زیر است: spss جدول1- استخراج عوامل موثر بر پیاده سازی هوش تجاری بعد زیرساخت, - معماری مناسب BI، زیرساخت فناوری، استفاده از ابزار و تکنولوژی مناسب و سازگار با فناوری های شرکت، قابلیت ایجاد انبار داده، انعطاف پذیری و اعمال تغییرات در سیستم BI، متدولوژی پیاده سازی BIS، قابلیت ابزار برای ارائه اطلاعات با کیفیت، نصب و ادغام برنامه های BI، استفاده از نمونه اولیه آزمایشی BIS بعد ارائه خدمات سیستم, - کاربرپسند بودن و یادگیری آسان ابزارهای BIS، انعطاف پذیری و دقت اطلاعات خروجی از BIS، قابلیت بصری سازی و ارائه گزارش داده، ارائه گزارش های به موقع، شناسایی شاخص های کلیدی عملکرد بعد قابلیت سیستم, - امکان توسعه آتی BIS و تکنولوژی، زمان پاسخگویی سیستم، سطح امنیت سیستم، توانایی تجزیه و تحلیل سیستم، توانایی یکپارچه سازی سامانه ها و تعامل با سیستم های دیگر، حکمرانی BI بر کل سازمان بعد راهبردی, -چشم انداز شفاف و طرح پروژه، همسویی BIS با اهداف استراتژیک سازمان، ایجاد چارچوب استراتژیک، تعریف خوبی از مدل های کسب وکار، تعریف شفاف از مشکلات سازمان بعد سازمانی, - حمایت و تعهد از سمت سازمان و مدیریت ارشد، مشارکت تمامی کاربران احتمالی در سیستم BI، بهبود عملکرد سازمان، اندازه سازمان، سطح بلوغ و صلاحیت سازمان، وجود ساختار سازمانی، تعامل میان کاربران کسب و کارهای مختلف با بخش IT ، شناسایی چالش ها، قصد و هدف استفاده و نیازهای خاص کاربر و سازمان از سیستم های هوش تجاری، آگاهی از BI(ابرازها، مزیت ها و...