چکیده:
هدف پژوهش حاضر پیشبینی حمایت خودمختاری معلّمان براساس عوامل استرسزای شغلی با میانجیگری راهبردهای مقابلهای بود. روش پژوهش توصیفی و طرح پژوهش، همبستگی و از نوع مدلسازی معادلات ساختاری بود. جامعة آماری شامل همة معلّمان متوسطة اول و دوم مدارس دولتی شهرستان نور و چمستان درسال تحصیلی 99-98 به تعداد 636 نفر بود که براساس فرمول کوکران و با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای، 240 نفر انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامة معلم به عنوان متن اجتماعی ولبورن و همکاران (1992)، پرسشنامة عوامل استرسزای شغلی اترو- لوپس و همکاران (2006) و پرسشنامة راهبردهای مقابلهای کارور (1997) استفاده شد. تمام تحلیلها به روش مدلسازی معادلات ساختاری انجام شدند. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که عوامل استرسزای شغلی بر راهبردهای مقابلهای و حمایت خودمختاری اثر مستقیم دارد. راهبردهای مقابلهای بر حمایت خودمختاری اثر مستقیم دارد. همچنین، عوامل استرسزای شغلی به صورت غیرمستقیم و از طریق راهبردهای مقابلهای بر حمایت خودمختاری تأثیر میگذارد. نتایج این پژوهش از نقش میانجی راهبردهای مقابلهای در روابط بین عوامل استرسزای شغلی با حمایت خودمختاری معلّمان حمایت کرد.
The aim of this study was to predicting teachers' autonomy support based on job stressors by mediating coping strategies. The research method was descriptive, and the research design was correlational and structural equations. The statistical population included first and second secondary school teachers in noor and chamestan public schools in the academic year 1398-99 numbering 636 teachers. Based on the Cochran's formula and stratified random sampling were selected 240 teachers. To collect data, the questionniar was used. Teacher as Social Context questionnaire of Wellborn et al (1992), Job stressors questionnaire of Otero-Lopez et al (2006) and the coping strategies of Carver (1997). Structural equation modeling was used to analyze the data. The results of the study showed that job stressors have a direct effect on coping strategies and autonomy support. Coping strategies have a direct effect on autonomy support. Job stressors indirectly affect autonomy support through coping strategies. The results of this study support the mediating role of coping strategies in the relationships between job stressors with the teachers' autonomy support.
خلاصه ماشینی:
استاديار، گروه علوم تربيتي، دانشکدة علوم انساني، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامي، بابل، ايران (تاريخ دريافت : ١٣٩٩/٠٤/١٥؛ تاريخ پذيرش : ١٤٠٠/٠٥/٠٩) چکيده هدف پژوهش حاضر پيش بيني حمايت خودمختاري معلمان براساس عوامل استرس زاي شغلي با ميانجيگري راهبردهاي مقابله اي بود.
نتايج پژوهش حاضر نشان داد که عوامل استرس زاي شغلي بر راهبردهاي مقابله اي و حمايت خودمختاري اثر مستقيم دارد.
پوخره ٥ و همکاران (٢٠١٩) در پژوهش خود به اين نتيجه رسيدند که عوامل استرس زاي شغلي به صورت غير مستقيم از طريق راهبردهاي مقابله اي بر حمايت خودمختاري معلمان تأثير مي گذارد.
براساس هدف پژوهش ، مدل و فرضيه هاي زير ارائه شده است : / / حمايت خودمختاري معلمان عوامل استرس زاي شغلي / راهبردهاي مقابله اي شکل ١.
از آنجا که مقدار تي بيشتر از ١/٩٦ است ، با اطمينان ٩٥ درصد، عوامل استرس زاي شغلي بر حمايت از خودمختاري معلمان با ميانجيگري راهبردهاي مقابله اي اثر غير مستقيم دارد فرضيه سوم پژوهش نيز تأييد ميشود.
علاوه بر اين ، نتايج پژوهش نشان داد عوامل استرس زاي شغلي به صورت غير مستقيم و از طريق راهبردهاي مقابله اي بر حمايت خودمختاري معلمان تأثير ميگذارد.
در مجموع ، نتايج پژوهش حاضر بيانکنندة اهميت و نقش متغير عوامل استرس زاي شغلي در کاهش حمايت خودمختاري معلمان و استفاده نادرست از راهبردهاي مقابله اي است .
Teacher job stress in Albania: Examining the role of students classroom disruptive behavior and other factors in the school context.
Job-related stress, social support, and burnout among classroom teachers.