چکیده:
مقاله پیش رو در پی تحلیل جنسیتی بازنشر خشونت علیه زنان از سوی سلبریتیها در فضای اینستاگرام است و از منظر جنسیت به عملکرد سلبریتیها در مواجه با خشونت بروز یافته علیه زنان در محتوای منتشر شدهی صفحات آنها می پردازد. اینستاگرام شبکه اجتماعی تصویر محوری است که امروز بستر مساعدی برای ارتباط بین سلبریتیها و مخاطبین آنها فارغ از محدودیتهای رسمی است. بااقبال عمومی مردم نسبت به این گروه وتاثیر عمل آنها در جهتدهی به افکارورفتار جمعی، عملکرد آنها در مواجهه با انواع خشونت بروز یافته برعلیه زنان قابل تامل است. دراین مطالعه باروش پژوهشی کیفی ورویکرد تحلیل محتوا پستهای منتشر شده در حساب های کاربری این افراد با محوریت خشونت علیه زنان بررسی شد. به این منظور 145 صفحه سلبریتی های فعال در اینستاگرام رصد وسه موضوع پرتکرار اسید پاشی، خودسوزی و اعمال خشونت بر زنان انتخاب شدند. 74پست تصویری مرتبط با این مضامین در قالب های عکس، ویدئو و طرح گرافیکی با توجه به عنصر جنسیت در محتوا وصاحبان صفحه تحلیل محتوایی شد. نتایج نشان می دهد: بازنشر خشونت از سوی سلبریتی ها نوعی همراهی و همدلی با افکار عمومی وآگاهی بخشی به گروههای مختلف مخاطبین است و به نوعی میتواند بخشی از مسئولیت اجتماعی این گروه تلقی شود. سلبریتیها با انتشار محتوای حاوی خشونت علیه زنان در پی بازتولید خط خشونت نیستند. خشونت مبتنی برجنسیت موجب حساسیت بیشتر سلبریتی های زن بوده و این گروه پست های بیشتری در این موضوعات منتشر کردند. تاکید بر عناصر جنسیتی در محتوای تصاویر منتشر شده ملموس است.
This article to the analysis performance of celebrities in the face of violence against women in the published content of their pages. Instagram is a central image social network that today is a favorable platform for communication between celebrities and their audiences, regardless of official restrictions. With the general public perception of this group and the impact of their actions on directing collective thought and behavior, their performance in the face of all forms of violence against women is worth considering. using qualitative research method and content analysis approach, the posts published in the accounts of these people with the focus on violence against women were examined. 145 pages of active celebrities on Instagram were monitored and recurring topics of acid spraying, self-immolation and acts of violence against women were selected. 74 image posts form of photos, videos and graphic designs were analyzed according to the gender element in the content and the owners of the content analysis page. The results show that the republishing of violence by celebrities is a kind of accompaniment and empathy with public opinion and awareness of different groups and in a way, it can be considered part of the social responsibility of this group. Celebrities do not seek to reproduce the line of violence by publishing content containing violence against women. Gender-based violence has made female celebrities more sensitive, and the group has published more posts on the subject. The emphasis on gender elements is palpable in the content of published images.
خلاصه ماشینی:
اين مطالعه درپياين پرسش هااست :بازنشرخشونت عليه زنان درفضاياينستاگرام سلبريتيهاچه مصاديق ونمونه هايي دارد؟تاچه اندازه جنسيت سلبريتيهادربازنشر مضامين خشن مؤثراست وسازوکارانتشارمحتوايخشونت مبتنيبرجنسيت ازسوي سلبريتيهايايرانيچگونه شکل ميگيرد؟ مروري بر مطالعات گذشته درجامعه امروزايران شبکه اجتماعياينستاگرام راميتوان نمونه ايدانست که درحال حاضربه شکل مجازدراختيارکاربران است .
در«گردش فرهنگ سلبريتي دررسانه هاي اجتماعي:مطالعه فعاليت سلبريتيهاي ايرانيوهوادارانشان دراينستاگرام »مولايي(١٣٩٥)به چگونگيرفتارهايسلبريتيهادر اينستاگرام به عنوان يک شبکه اجتماعي مجازدرايران پرداخته است .
دراين پژوهش حجم نمونه موردمطالعه ازميان پست هاي منتشرشده درصفحات کاربريسلبريتيهاوصفحات پرمخاطب دراينستاگرام استخراج وتحليل شده است .
باتوجه به مسئله اصلياين مطالعه که هماناتوجه به پيام و محتوايياست که درقالب يک پست اينستاگراميبرايمخاطبين منتشرميشود؛پس با رويکرديکيفيبه اين موضوع پرداخته شده است .
(به تصویر صفحه رجوع شود)نمودار ٤-توصيف جنسيت صاحبان صفحات کاربري ناشر محتواي حاوي خشونت گروه هاي مختلف موردمطالعه درحجم نمونه اين پژوهش به عنوان افرادحاضردر اينستاگرام فارغ ازجايگاه يک سلبريتيدرفضاي مجازيوپيش ازآن ،عمومادرقامت يک شخصيت حقيقيباجايگاه شغليواجتماعيمشخص دردنيايواقعيبرايمخاطبين خودشناخته ميشوند.
براساس اين راهکارهابخشيازکنترل وپالايش برعهده مخاطبين است که اگرازپست ٤٣٢ منتشرشده ،دريافتيخشن باتأکيدبرانگاره هاي خشونت عريان داشتند؛ميتوانندضمن گزارش پست به حذف آن کمک کنند.
Celebrities, Fans, and Queering Gender Norms: ACritical Examination of Lady Gaga's, Nicki Minaj's,and Fans' Use of Instagram,University of central Florida.
NurbaniSabilla (2018),Symbolic Violence Based on Gender (Descriptive Study in Young Adult Instagram Users in Medan City), International Journal of Modern Trends in Social Sciences.
Rashed Almerri (2017) Exploring the role of Celebrities’ Instagram Accounts in changing the behaviour of consumers: Case study of Kuwait, College of Business, Art and social Sciences, Brunel University London.