چکیده:
مقاله حاضر با هدف بررسی الگوها و اهمیت تلفیق برنامه درسی تعلیمات دینی با درس علوم تجربی انجام گرفت. این پژوهش به شیوه کیفی و با رویکرد مبتنی بر نظریه داده بنیاد انجام شد. در این روش پس از مصاحبه با طراحان و متخصصان برنامهریزی درسی و الهیات و همچنین معلمان دارای مدرک کارشناسی ارشد و دکتری، دادهها به شیوه طرح سیستماتیک با بهرهگیری از مراحل تحلیل داده از طریق کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام پذیرفت. مشارکتکنندگان با روش نمونهگیری هدفمند تا رسیدن به نقطه اشباع نظری انتخاب شدند. دادهها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختارمند جمعآوری گردید. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد با ترکیب دیدگاههای رشته ای و تمرکز روی یک مضمون، تلفیق واقعی منطبق با الگوی پیشرفت گرایان یعنی هم توجه به علائق و هم توجه به مسائل اجتماعی، در نظر گرفتن شایستگی ها از قبیل خلاقیت و قدرت تصمیم گیری، رسیدن به مهارت های سطح بالا همچون تفکر انتقادی، می توان برنامه درسی تعلیمات دینی با درس علوم تجربی را با توجه به این الگوها به شیوه صحیح طراحی نمود.
This study aims to investigate the patterns and importance of integrating the curriculum of religious course with experimental sciences course. This research was conducted through a qualitative and grounded theory approach. In this method after interviewing with designers, specialists in curriculum planning and theology, and teachers with master and Ph.D degrees, the data were systematically designed by using data analysis steps through open, axial and selective coding. The participants were selected by purposive sampling technique to reach the theoretical saturation point. The research data were collected by using semi-structured interviews. The results of the coding were collected in four categories: 1) The positive effects of integration the curriculum of religious course with the experimental sciences course, 2) The hardware and software facilities required for integration, 3) The teacher's expertise in the field of integration, and 4) Holding subject knowledge enhancement courses.
خلاصه ماشینی:
نتايج حاصل از پژوهش نشان داد با ترکيب ديدگاههاي رشته اي و تمرکز روي يک مضمون ، تلفيق واقعي منطبق با الگوي پيشرفت گرايان يعني هم توجه به علائق و هم توجه به مسائل اجتماعي، در نظر گرفتن شايستگي ها از قبيل خلاقيت و قدرت تصميم گيري، رسيدن به مهارت هاي سطح بالا همچون تفکر انتقادي، مي توان برنامه درسي تعليمات ديني با درس علوم تجربي را با توجه به اين الگوها به شيوه صحيح طراحي نمود.
1. Meta curriculum 82 پژوهشگر در پژوهش حاضر درصدد است الگوها و اهميت تلفيق برنامه درسي تعليمات ديني با درس علوم تجربي را مورد تحليل قرار داده و به اين سوالات پاسخ دهد که تلفيق برنامه درسي تعليمات ديني با درس علوم تجربي چه اهميتي دارد؟ براي تلفيق برنامه درسي تعليمات ديني با درس علوم تجربي به چه بسترها و امکاناتي نياز هست ؟ معلمان براي تلفيق برنامه درسي تعليمات ديني با درس علوم تجربي به چه دانشي نياز دارند؟ روش پژوهش پژوهش حاضر از نوع پژوهش کيفي بود که با استفاده از روش گرندد تئوري الگوهاي تلفيق برنامه درسي تعليمات ديني با درس علوم بررسي و مدل مفهومي ارائه گرديد.
سوال سومي که در اين پژوهش مطرح شد اين بود که معلمان براي تلفيق برنامه درسي تعليمات ديني با درس علوم به چه دانش و مهارتي نياز دارند؟ در پاسخ به اين سوال به تخصص معلم در زمينه تلفيق و برگزاري دوره هاي مهارت افزايي براي معلمان به عنوان کد انتخابي که داراي ١٠ کد محوري است دست يافتيم .
Education 2000 integrated curriculum.