چکیده:
خرید اینترنتی به عنوان یکی از شیوههای جدید خرید و فروش در کسب و کارهای اینترنتی غیر فیزیکی به شمار میآید، که حاصل رشد سریع و استفاده روز افزون از فناوری رایانهای بوده و باعث میگردد فروشندگان کسب و کارها و خریداران از طریق شبکه اینترنت به شکل بسیار موثرتر ارتباط برقرار کرده و فرایند مبادله اثر بخش گردد. هدف از انجام این پژوهش ارائه چارچوب عوامل موثر بر خرید اینترنتی در کسب و کارهای آنلاین با استفاده از روش تحلیل تم بوده است. به منظور اجرای پژوهش از رویکرد کیفی با استفاده از مصاحبههای نیمه ساختاری از کارافرینان حوزه کسب و کار اینترنتی استفاده شده است. حجم نمونه با منطق نمونهگیری هدفمند و تا حصول اشباع نظری در مجموع 12 نفر را در برگرفت. کد گذاری دادهها با استفاده از نرم افزار مکس کیودا به انجام رسید. یافتههای پژوهش نشان میدهد عوامل موثر بر خرید اینترنتی در فروشگاههای خرده فروشی با 9 تم اصلی و 45 تم فرعی (عوامل زیر ساختی وب سایت، عوامل بازاریابی، تجربه خرید اینترنتی، عوامل سیاسی، عوامل فناوری- حمل و نقل، عوامل اقتصادی، امنیت و ریسک، عوامل اجتماعی، ویژگیهای مصرف کننده) تبیین میشود.
Online shopping is considered as one of the new ways of buying and selling in non-physical online businesses which is the result of rapid growth and increasing use of computer technology that makes businesses sellers and buyers communicate more effectively through the Internet which makes the exchange process more efficient. The purpose of this study was to provide a framework of factors affecting online shopping in online businesses using the thematic analysis method. In order to conduct the research, a qualitative research approach using semi-structured interviews with online businesses entrepreneurs have been used. The sample size consisted the logic of theoretical and Purposive sampling and the achievement of theoretical saturation included a total of 12 people. Data coding was performed using MAXQDA software. Findings indicate that the effectiveness of online shopping online businesses is determined with 9 factors and 45 components (website infrastructure factors, marketing factors, online shopping experience, political factors, technology-transportation factors, economic factors, security and risk, Social factors and consumer characteristics).