چکیده:
رضایت مشتری، احساس مثبتی است که در مصرف کننده یا دریافت کننده محصول و خدمات ایجاد میشود. پژوهش های گوناگون نشان دهنده آن است که افزایش رضایت مشتری باعث افزایش سودآوری، افزایش سهم بازار، تداوم حفظ مشتری و افزایش طول دوره بقای مشتری در سازمان میشود .امروزه با وجود فواید حاصل از توسعه اینترنت، لزوم شناخت کاملتر از مفهوم وفاداری الکترونیکی و عوامل تاثیرگذار بر آن را مورد تاکید قرار می گیرد. پژوهش حاضر به بررسی تاثیر وفاداری و اعتماد در تجارت الکترونیک بر خرید آنلاین محصولات الکترونیکی تلفن همراه در شهر تهران می پردازد. در این پژوهش با استفاده پرسشنامه برگرفته از مقاله مبنا ابتدا روایی محتوی توسط خبرگان، مورد بررسی قرار گرفت و نتایج ارایه شد. سپس جهت سنجش پایایی از آلفای کرونباخ استفاده گردید که با مقدار 0.925 محاسبه و ارایه گردید. جامعه آماری این پژوهش کلیه خریداران تلفن همراه از فروشگاه آنلاین در شهر تهران می باشند که با توجه به نامحدود بودن جامعه آماری تعداد 384 نفر با استفاده از فرمول کوکران به عنوان نمونه انتخاب و به صورت الکترونیکی مورد پرسش قرار گرفتند. با توجه به حجم بالای نمونه و عدم نرمال بودن داده ها، از نرم افزار آموس برای تحلیل داده ها و مدل معادلات ساختاری استفاده گردید. نتایج نشان داد قابلیت و سودمندی درک شده به طور معناداری بر رضایت مشتری از لوازم الکترونیک تاثیر می گذارند و موجب تایید فرضیه های مربوطه گردید. در صورتی که عملکرد وبسایت تاثیر معناداری را بر رضایت مشتری نشان ندادند. یافتههای این پژوهش میتواند برای توسعه سیستمفروش اینترنتی مورداستفاده قرار بگیرد.
خلاصه ماشینی:
عوامل مؤثر بر رضایت مشتریان از فروش اینترنتی لوازم الکترونیک با در نظر گرفتن نقش سودمندی و عملکرد وبسایت (مورد مطالعه: بازار تلفنهای همراه در تهران) (تاریخ ارسال 25/05/1401 تاریخ پذیرش 20/08/1401) فاطمه اسدی چکیده رضایت مشتري، احساس مثبتی است که در مصرف کننده یا دریافت کننده محصول و خدمات ایجاد میشود.
جامعه آماری این پژوهش کلیه خریداران تلفن همراه از فروشگاه آنلاین در شهر تهران می باشند که با توجه به نامحدود بودن جامعه آماری تعداد 384 نفر با استفاده از فرمول کوکران به عنوان نمونه انتخاب و به صورت الکترونیکی مورد پرسش قرار گرفتند.
تقاضاي آنها براي خدمات و کالاهاي باکیفیت بالا در قبال کالاها و خدمات ارزان، رو به فزونی است، اگر قرار باشد یک خدمت باکیفیت ارائه شود، توازن بین انتظارات مشتري و آنچه را که میتوان عرضه کرد، ضروري است (شیخی, شافعی و فاروقی 1393) بسیاری از شرکتها تصور میکنند مشتریان خود و نیازهای آنها را بهخوبی میشناسند، اما این احتمال وجود دارد که پس از بررسی وضعیت مشتریان به نتایج دیگر دست یابند.
درواقع مسئله اصلی پژوهش حاضر پاسخگویی به این سؤال است که قابلیت درک شده با نقش سودمندی درک شده و عملکرد وبسایت، چه تأثیری بر رضایت مشتری در استفاده از فروش اینترنتی لوازم الکترونیک دارد؟ بخش اول: پیشینه و مبانی نظری پژوهش بند اول: رضایت مشتری رضایت مشتری 1 : اصطلاحی در بازاریابی میباشد و عبارت است از احساس و نگرش مشتری نسبت به محصول یا خدمتی که از آن استفاده کرده است.
جدول 9- خلاصه نتایج فرضیات فرضیات, مقدار بار عاملی, مقادیر آماره تی, نتیجه فرضیه فرضیه اصلی اول: قابلیت درک شده تاثیرمعناداری بر رضایت مشتری در استفاده از فروش اینترنتی لوازم الکترونیک دارد.