چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف فراتحلیل همبستههای نگرش کارآفرینی در دانشآموزان دوره دوم متوسطه انجام شد. روش: روش پژوهش حاضر فراتحلیل بود. کلیدواژههای نگرش کارآفرینی، ذهنیت کارآفرینی و تفکر کارآفرینی در فاصله سالهای 1389 تا 1399در پایگاههای علمی داخلی؛ پژوهشگاه علوم و فناوری، پایگاه علمی جهاد دانشگاهی و پایگاه اطلاعات علمی نور با استفاده از موتور جستجوگر گوگل اسکولار جستجو شدند. نمونه پژوهش 21 مقاله دارای ملاکهای ورود به پژوهش بود. ابزار پژوهش چک لیست فراتحلیل بود. تحلیل دادهها با استفاده از روش اندازه اثر ضریب همبستگی پیرسون (z فیشر) برای مدل اثرهای ثابت و نرم افزار جامع فراتحلیل انجام شد. یافتهها: میانگین اندازه اثر کلی در مطالعه حاضر برای مدل اثرات ثابت 496//0 و برای اثرات تصادفی 512/0، که هر دو معنادار بودند (01/0p<). میانگین اندازه اثر 496/0 به عنوان اندازه اثر متوسط تا زیاد تفسیر شد. نتیجهگیری: ویژگیهای شخصیتی، مولفههای شناختی، معنوی، انعطافپذیری، مخاطرهپذیری و خودکارآمدی، عوامل اجتماعی، آموزشی و خانوادگی در نگرش کارآفرینی دانشآموزان تاثیر دارند. بنابراین به متخصصان حوزه توسعه کارآفرینی پیشنهاد میشود به منظور بهبود و تقویت مولفههای تاثیرگذار در نگرش کارآفرینی، برنامههای آموزشی و مشاورهای مناسب تدوین شوند و زمینه بکارگیری این برنامهها در مدارس فراهم شود.
Aim: Present study aimed to Meta analyzes Entrepreneurial Attitude correlations in High School Students. Method: method was Meta-analysis. The keywords of Entrepreneurial Attitude, mindset and thinking from 2010 to 2020 searched in internal databases such as Iran doc, SID and Noor by Google Scholar. Research sample were 59 papers that met include criteria. Research tool was a meta-analysis checklist. Data were analyzed using effect size model (Fisher’s Z) for fixed effect model and meta- analysis software. Results: the mean in present study for fixed effect model was 0.496 and for random effect model was 0.512, that they were significant (P Conclusion: The traits of personality, the components of flexibility, risk ability, self- efficacy and the factors of social. Educational, family effect Entrepreneurial Attitude in Students. Therefore, it was suggested to expertise of Entrepreneurial that they develop the packages of educational and counseling for improving the effective components in Entrepreneurship and was used in schools.