چکیده:
هدف: یکی از ابزارهای مهم اطلاعرسانی و آگاهیبخشی برای ارتقای سلامت افراد جامعه، استفاده از رسانههای جمعی، بهویژه شبکههای اجتماعی با تأثیرگذاری زیاد بر مخاطبان است؛ ولی از آنجا که این رسانهها، اغلب حجم انبوهی از اطلاعات را از طریق منابع متعدد رسمی و غیررسمی منتشر میکنند، همواره اطلاعرسانی آنها با پیامدهای مثبتومنفی روبهرو میشود. به همین دلیل، پژوهش حاضر با هدف آسیبشناسی وضعیت حاضر کمپینهای آنلاین شبکههای اجتماعی در حوزه سلامت و شناسایی راهکارهایی برای فعالیت مؤثرتر آنها اجرا شده است.
روش: در این پژوهش با استفاده از روش کیفی و انجام مصاحبه عمیق با ۱۷نفر از متخصصان حوزه رسانه و سلامت، نوع اطلاعرسانی مباحث سلامت در شبکههای اجتماعیِ ایران بررسی شده است.
یافتهها: بر اساس نتایج پژوهش، ضعفهای بسیار مهم کمپینهای آنلاین فعال در شبکههای اجتماعی، در حوزه سلامت کشور عبارتاند از: کمجاذبهبودن طرح و گرافیگ، بهرهنبردن از اطلاعات مستدل و علمی، نداشتن رویکرد تعاملی و فراگیر مخاطبان و مشارکت آنان، نداشتن خلاقیت و جذابیت، اقناعنشدن مخاطبان، ضعف علمی، ترویج طب سنتی، اثربخشنبودن و اولویت قرارندادن پیشگیری بهجای سلامت.
نتیجهگیری: مدیران و سیاستگذاران حوزه رسانه و سلامت، میتوانند با اتکا به نتایج این پژوهش، به ساماندهی و توسعه کمپینهای آنلاین حوزه سلامت در شبکههای اجتماعیِ کشور و انجام ارزیابیهای مستمر، به ارتقای کمّی و کیفی شکل و محتوای این کمپینها اقدام کنند و اثربخشی این کمپینها را روی مخاطبان افزایش دهند.
خلاصه ماشینی:
com چکيده هدف : يکي از ابزارهاي مهم اطلاع رساني و آگاهي بخشي براي ارتقاي سلامت افراد جامعه ، استفاده از رسانه هاي جمعي ، بـه ويـژه شـبکه هـاي اجتماعي با تأثيرگذاري زياد بر مخاطبان است ؛ ولي از آنجا که اين رسانه ها، اغلب حجم انبوهي از اطلاعات را از طريق منـابع متعـدد رسـمي و غيررسمي منتشر مي کنند، همواره اطلاع رساني آن ها با پيامدهاي مثبت ومنفي روبـه رو مـي شـود.
بر اساس يافته هاي پژوهشي در داخل و خارج از کشور در زمينة فعاليت و تأثيرگذاري شبکه هاي اجتماعي و کمپين هاي آنلاين حوزة سلامت ، برنامه ريزان جوامع توسعه يافته تلاش مي کنند که ميزان سلامت افراد جامعة خود را به عنوان فاکتوري مهم در توسعه ارتقا بخشند و يکي از راه هاي ارتقاي سلامت افراد، استفاده از رسانه هاي جمعي و به خصوص ، شبکه هاي اجتماعي در عصر حاضر است که از بعد آموزش هاي سلامتي ، روي مخاطبان تأثير بسيار زيادي دارند.
در عين حال ، اين رسانه ها با توجه به انبوهي از اطلاعاتي که توليد و از طريق منابع بسيار متعدد رسمي و غيررسمي منتشر مي کنند، برنامه ريزان سلامت و مخاطبان را با پيامدهاي مثبت ومنفي روبه رو ساخته اند؛ از اين رو پژوهش حاضر، در زمينة وضعيت شبکه هاي اجتماعي و تأثير مثبت يا منفي آن بر ميزان سلامت افراد اجرا شده است .