چکیده:
توسعه جوامع مستلزم وجود سازمانهایی سالم، پویا و خلاق است و لازم است تا نظام اداری کشور مانند سایر سیستمها از سلامت مطلوب برخوردار باشد. یکی از پدیدههایی که امروزه سازمانها را تهدید میکند ضربههای روحی و روانی است که با عنوان ترومای سازمانی مورد اشاره قرار میگیرند و منجر به ایجاد پیامدهای مخربی میگردند. ترومای سازمانی بیان میکند همانطور که در زندگی روزمره آسیبهای مختلفی به روان و جسم افراد وارد میشود، سازمانها نیز در معرض آسیبها و ضربههای مختلفی قرار دارند. این امر ضرورت مطالعه و بررسی مفاهیم و علل ترومای سازمانی و راههای مقابله با این پدیده را نشان میدهد. مقاله حاضر به شیوه ی توصیفی-مروری با استناد بر مطالعات کتابخانهای جمع آوری شده است و درصدد بررسی مفاهیم، ابعاد و تفاوتهای سلامت سازمانی و ترومای سازمانی میباشد. در این مقاله پس از بیان مقدمه، به بررسی مفهوم سلامت سازمانی، اهمیت و ضرورت، عوامل موثر و... پرداخته شده و در ادامه با بیان مفاهیم مربوط به ترومای سازمانی (ابعاد، اهمیت و ضرورت، عوامل موثر بر آن و...)، رابطه میان سلامت سازمانی و ترومای سازمانی مطرح شده است.
خلاصه ماشینی:
عوامل متعددی در ایجاد سلامت جسم و روان کارکنان یک سازمان و میزان کارایی آن موثر است که از مهمترین آنان میتوان به رابطهی سلامت سازمانی و ترومای سازمانی اشاره کرد(سهرابی و همکاران، 1396).
ترومای سازمانی یکی از جدیدترین نظریهها در زمینه رفتار سازمانی است که از علم پزشکی وارد مدیریت شده است و هدف آن بررسی و تبیین تاثیرات روحی و جسمی بر فرد، گروه یا سازمان میباشد.
استراتژیهایی که سازمانها میتوانند برای جلوگیری از ترومای سازمانی از آنان استفاده کنند عبارتند از : افزایش عوامل حفاظتی : عوامل حفاظتی شامل ارتقای توانایی کارکنان، القای حس همسویی ارزشهای سازمان و ارزشهای فردی به کارکنان، به اشتراک گذاشتن بازخورد فعالیتهای سازمان و ایجاد حس امنیت عاطفی در کارکنان میباشد.
هر سازمان برای اینکه اثربخش باشد، قبل از هر چیز باید بتواند در موارد بحرانی ضمن انطباق و سازش با محیط متغیر و مقابله با هر مشکلی بهترین منابع خود را به کار گیرد و با نیروهای تهدیدکنندهی خارجی به طور موفقیت آمیزی برخورد کند و نیروی آنها را در جهت اهداف اصلی سازمان هدایت کند و همواره با حفظ تواناییهای بقای خود، آنها را رشد و توسعه دهد و به تعبیر دیگر سلامت سازمانی داشته باشد(مهاجران و همکاران، 1397).
سلامت سازمانی به معنی دوام و بقای سازمان در محیط خود، سازگاری با محیط، گسترش توانایی سازمان برای سازگاری بیشتر با تغییرات و دلیل ایجاد محیطی دلپذیر برای کار و تلاش، افزایش سلامت روانی و تحقق اهداف سازمانی میباشد(محمدی، 1399).
توجه به سلامت سازمانی و تلاش در جهت ارتقای سطح آن یکی از عوامل موثر در مقابله با ترومای سازمانی میباشد.