چکیده:
یکی از عناصر چهارگانه آمیخته بازاریابی سنتی، توزیع است. وظیفه این عنصر، انتقال کالا یا خدمت از تولید کننده به مشتری نهایی است. طیفی از واسطه ها مثل عمده فروشها، خرده فروشها، دلالها، نمایندگان تولید، عاملان فروش، شرکتهای حمل و نقل، انبارهای مستقل، بانکها، شرکتهای تبلیغاتی و امروزه شبکه بزرگ و وسیع جهانی اینترنت عملیات انتقال را انجام می دهند . از مهمترین تصمیمات مدیران سازمان، انتخاب کانال توزیع است که در آن محدودیتهای منابع و اهداف سازمانی، محصول، عوامل محیطی و مشتریان اثرگذارند. وظیفه کانال توزیع نیز ایجاد مطلوبیتهای زمانی، مکانی و انتقال مالکیت، تسهیل مبادله، از بین بردن تباین در طبقهبندی و تعداد، کمک به استانداردسازی و مشارکت در تهیه خدمات است. در حال حاضر، رویکردهای جدیدی مطرح شده اند. این رویکردها بر محور ظهور و حضور شبکه اطلاعات ملی دور میزند. عدهای معتقدند با حضور شبکه، دیگر نیازی به طیفی از واسطهها به صورت گسترده نیست. آنها با محدودیت واسطهها، به کم کردن هزینه مبادلات فکر می کنند. در همین راستا دو فرضیه، کاهش هزینه مبادلات تا صفر و اتمی بودن مبادلات در حضور شبکه اطلاعات، طرح شدهاند ولی هر دو با دلایل واضح رد میشوند. در نهایت تولد واسطههای الکترونیکی به جای واسطههای فیزیکی نمایانگر حضور واسطهها در دنیای شبکهها در قالب جدید است.
خلاصه ماشینی:
"در نتیجه، با وجود کانالهای بازاریابی این تباین که در آن تولید کنندگان طبقه بندی جزیی، خرد و ویژه ای ایجاد می کنند و خریداران طبقه بندی کلی، کلان و وسیعی را میخواهند به عبارت دیگر، مجموعهای از کالاهای مشابه مورد نیاز مصرف کننده، در یک مکان برای فروش عرضه می شود که می تواند محصولات شرکتهای مختلف، متمایز و حتی رقیب را شامل شود.
بنیامین (Benjamin) و ویگاند (Wigand) در سال 1995 نشان دادند که در بازار پیراهنهای با کیفیت بالا، هزینه خرده فروشی 62% قیمت فروش محصول را تشکیل میدهد:[4] تولیدکننده عمده فروش خرده فروش مصرف کننده 4/20 دلار ارزش افزوده 36/11 دلار 91/20 دلار 45/20 دلار قیمت فروش 81/31 دلار 72/52 دلار 72/52 دلار بنابراین، این دو در جستجوی مزیت رقابتی، توصیه می کنند که شایسته است شرکتهای تولیدی با استفاده از شبکه اطلاعات ملی، از به کارگیری واسطهها اجتناب نمایند.
مالون، یتز(Yetz) و بنیامین در سال 1987، اولین گروهی بودند که موضوع هزینه مبادله را در حوزه فراتر ارتباط الکترونیکی، مورد بحث قرار داده و نشان دادند شبکه های الکترونیکی توانایی کاهش هزینه را دارا هستند، زیرا مبادلات کاراتر به کاهش هزینه هماهنگی کمک کرده و از این راه قیمت یک کالا را کاهش داده همچنین سهم تولید کننده از سود افزایش پیدا کرده و خریدار نیز با قیمت کمتری کالا را بدست می آورد."