چکیده:
این تحقیق با هدف بررسی تاثیر محیطهای متافیزیکی بر رضایت و تکرار خرید مشتریان با توجه به نقش ادراک درسالن های غذاخوری و فست فودهای منطقه آزاد اروند انجام شده است. پژوهش از نظر هدف کاربردی و براساس ماهیت و روش، پژوهش توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری در این تحقیق کلیه مشتریان صنعت مواد غذایی بویژه غذاهای آماده مصرف در رستوران و فست فودهای منطقه آزاد اروند می باشد. نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران برای جوامع محدود به تعداد 384 شرکت و به روش نمونه گیری تصادفی طبقه بندی شده انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه بومی سازی و توسعه داده شده 33 سئوالی برگرفته از تحقیق چن و فیوره (2017) می باشد. پایایی پرسشنامه با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ به ترتیب محیط فیزیکی 91/ 0، ادراک 87/ 0، تکرار خرید 88/ 0 و رضایت 83/ 0 مورد تایید قرار گرفت. همچنین روایی با استفاده از تحلیل عاملی به مقدار 881/ 0=KMO تایید شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از نرم افزاز آماری SPSS.22 و برنامه معادلات ساختاری AMOS انجام شد. نتایج تحقیق نشان داد محیط فیزیکی بر رضایت و تکرار خرید مشتریان با توجه به نقش ادراک مشتری در سالن های غذاخوری و فست فودهای منطقه آزاد اروند تاثیر دارد. محیط فیزیکی و قیمت مناسب، دو عنصر ضروری است که سطح رضایت مشتری را تعیین میکنند و درنهایت باعث افزایش وفاداری مشتری می شوند.
Restaurant customers usually buy a service with several evaluation criteria at the same time. Typically, the purchase decision may be made by considering things such as service quality, delivery speed, price, and other specific purchase motives. This research was conducted with the aim of investigating the effect of the physical environment on the satisfaction and repetition of customers' purchases with regard to the role of perception (dining halls and fast foods in Arvand Azad Zone). The research is a descriptive-survey research in terms of applied purpose and based on the nature and method. The statistical population in this research is all customers of the food industry, especially ready-to-eat foods in restaurants and fast foods in Arvand Free Zone. The statistical sample was selected using Cochran's formula for limited societies with the number of 384 companies and stratified random sampling method. The tool used in this research is a localized and developed questionnaire of 33 questions taken from the research of Chen and Fiore (2017). The reliability of the questionnaire was confirmed using Cronbach's alpha test, in order of physical environment 0. 91, perception 0. 87, repeat purchase 0. 88 and satisfaction 0. 83. Also, the validity was confirmed using factor analysis with the value of KMO=0. 881. Data analysis was done using SPSS. 22 statistical software and AMOS structural equations program. The physical environment and the right price are two essential elements that determine the level of customer satisfaction and ultimately increase customer loyalty.
خلاصه ماشینی:
چکیده این تحقیق با هدف بررسی تأثیر محیط متافیزیکی بر رضایت و تکرار خرید مشتریان با توجه به نقش ادراک درسالن های غذاخوری و فست فودهای منطقه آزاد اروند انجام شده است .
نتایج تحقیق نشان داد محیط فیزیکی بر رضایت و تکرار خرید مشتریان با توجه به نقش ادراک مشتری در سالن های غذاخوری و فست فودهای منطقه آزاد اروند تأثیر دارد.
در بررسی تأثیر غیرمستقیم ، 1 1- Moon نتایج تحقیق نشان دهنده اثر معنادار و مثبت کیفیت رابطه با مشتری از طریق کیفیت ادراک شده با توجه به نیازهای آتی بـر وفـاداری است .
نتیجه گیری نتایج آزمون فرضیه یک تحقیق نشان داد که : محیط فیزیکی بر ادراک مشتری از سـالن هـای غـذاخوری و فسـت فودهـای منطقـه آزاد اروند تأثیر دارد.
نتایج آزمون فرضیه دو تحقیق نشان داد که : محیط فیزیکی بر رضایت مشتری از سالن های غذاخوری و فست فودهای منطقه آزاد اروند تأثیر دارد.
نتایج آزمون فرضیه سه تحقیق نشان داد که : : محیط فیزیکی بر تکرار خرید مشتری از سالن های غذاخوری و فست فودهای منطقه آزاد اروند تأثیر دارد.
در تبیین نتایج می توان گفت محیط فیزیکی بر تکرار خرید مشتری از سالن های غذاخوری و فست فودهای منطقه آزاد اروند تأثیر بگذارند.
نتایج آزمون فرضیه چهارم تحقیق نشان داد که : ادراک مشتری بر رضایت مشتری از سالن های غذاخوری و فسـت فودهای منطقه آزاد اروند تأثیر دارد.
نتایج آزمون فرضیه پنجم تحقیق نشان داد که : ادراک مشتری بر تکرار خرید مشـتری از سـالن های غذاخوری و فست فودهای منطقه آزاد اروند تأثیر دارد.