خلاصه ماشینی:
"در این زمینه, افزون بر مسائل فنی و تکنیکی که باید نظام اسلامی برای آن سرمایه گذاری کند و افزون بر جایگاه تبلیغی این بازیها و مسابقه ها و نقشی که بازیکنان می توانند در شناساندن فرهنگ, آداب و سنن, آیین و مرام و انقلاب اسلامی و هدفها و برنامه ها و ارزشهای آن در سراسر جهان, داشته باشند, بحثها و گفتاگوهای مهم دیگری نیز از دیدگاه فقهی و شرعی مطرح است; بخشی از پرسشها ویژه مشروع بودن و نبودن پاره ای از این مسابقه هاست, مانند: اتومبیل رانی, موتورسواری, دیوار مرگ و… پاره ای از پرسشها در این باره است: آیا بر آنچه در متون اسلامی به عنوان مسابقه و گروبندی و برد وباخت پذیرفته شده, مانند: اسب دوانی, تیراندازی و… نمی شود چیزی را افزود؟ یا آن نمونه ها, مربوط به زمان صدور روایات است و در این زمان, از سلاحهای جدید و پیشرفته که برای دفاع و رزم از آنها استفاده می شود, در آنها نیز مسابقه و گروبندی رواست؟ آیا ورزشهایی چون: دویدن, کشتی, دوچرخه سواری, فوتبال, والیبال, تنیس, جودو, کاراته, قایق رانی, شنا و… روایند, یا ناروا؟ اگر روایند, آیا از دیدگاه شرعی و فقهی می توان در این موارد نیز, مانند اسب سواری و تیراندازی بردوباخت کرد یا نه؟ پاره ای از پرسشها به چگونگی و شیوه اجرایی و عملی و قالب بازیها ویژه اند و در پاره ای هم, سخن از این است: آیا مسابقه و بازی با برد و باخت, تنها و تنها همان چند بازی است, یا می توان با ملاک, آن را گسترش داد؟ آیا انگیزه ها و هدفها در ورزش و مسابقه ها در مشروع بودن اثر دارد, یا ندارد؟ اگر برای نیرومند گردانیدن و تواناسازی بنیه جسمی و شادابی بدن و از بین بردن کسالت و پژمردگی روح و روان, کسی پا به عرصه ورزش گذاشت و با کسی دیگر یا گروهی دیگر به رقابت و مسابقه پرداخت, چه حکمی دارد؟ اگر قائل به جواز شدیم, چنانکه بیش تر فقها بر آنند, آیا راه حلی برای گروبندی و شرط بندی وجود دارد یا نه؟ اگر جایزه و عوض از سوی نهادها, باشگاهها, سازمانها و یا دولت داده شود, اشکال دارد یا خیر؟ اگر افرادی که مسابقه می دهند بخواهند خودشان جایزه تعیین کنند و به گروه پیروز بپردازند, رواست یا خیر؟ گستردگی ورزش و گونه گونی مسابقه های علمی و عملی, می طلبد که فقه پژوهان در این زمینه به موضوع شناسی ژرف و کارشناسانه بپردازند, آن گاه حکم شرعی و فقهی بازیها و مسابقه ها را در منابع اسلامی بجویند."