چکیده:
آنچه در دهههای اخیر بیش از پیش نمود پیدا کرده است، بین المللی شدن تجارت و روی آوردن شرکتها به بازار جهانی است.در ایشن شرایط شرکتها از طرق مختلف میکوشند تا کالاها و خدمات خود را در سرتاسر دنیا به فروش برسانند و سود خود را حد اکثر سازند.در این میان صادرات یکی از راهکارهایی است که بیشترین کاربرد را برای بین المللی شدن شرکتها داشته است.شرکتها با صادارت میتوانند با کمترین درگیری در فعالیتهای محلی محصول خود را در بازارهای خارجی عرضه کنند.در این مقاله با توجه به اهمیت فوق العاده صادرات برای بنگاهای داخلی به مروری جامع بر مباحث صادرات پرداختهایم.این مباحث شامل مروری بر محرکها و انگیزههای شرکتها برای شروع به صادرات،موانع و مشکلات پیش روی صادرکنندگان و در نهایت مدلهای عملکرد صادراتی که بیانکننده عوامل تأثیرگذار بر بهبود عملکرد صادرایت میباشند،هستند.هدف نهایی ما در این مقاله دستیابی به چارچوبی مناسب در جهت بسترسازی توسعه صادرات با جمعبندی از نتایج تحقیقات قبلی در قالب رویکردی جامع میباشد که میتواند با کمک به برنامهریزی جامع توسعه صادرات،کمکی هرچند اندک در زمینه دستیابی به اهداف توسعه صادرات غیرنفتی در کشورمان باشد.
خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل 3-چارچوب جامع بسترسازی توسعه صادرات جدول 3-جمعبندی محرکهای شروع به صادرات محرکهای داخلی\محرکهای خارجی انگیزۀ جهت انجام صادرات(بردلی-مورگان) تصور مدیر از بین المللی شدن شرکت(یانگ) تجربه صادراتی(بردلی) رشد شرکت(بردلی) ظرفیت مازاد تولید(لئونیداس لئونیدو)\فرصتهای محدود بازار داخلی(لئونیداس لئونیدو) سیاستهای صادراتی دولت(یانگ) تغییرات محیطی(سیمونز و اسمیت) دریافت سفارشات ناخواسته خارجی(لئونیداس لئونیدو) جدول 4-طبقهبندی موانع صادراتی که غیرصادرگنندگان تصور میکنند \بیرونی\درونی داخلی\مشکلات مربوط به انجام رویههای صادراتی یا کارهای اداری فقدان محرکها یا معاونت دولتی(کمکهای دولتی)\پرسنل صادراتی آموزشندیده\ناکافی ظرفیت تولید ناکافی فقدان پرسنل مدیریتی کمبود سرمایه کاری برای تأمین مالی صادرات اطلاعات محدود برای حضور و تحلیل بازار خارجی خارجی\عادت و رفتارهای متفاوت مصرفکنندگان خارجی مشکلات مربوط درک رویههای تجارت خارجی وجود مشکلات زبانی و ارتباطی تحمیل موانع تعرفهای و غیرتعرفهای رقابت شدید در بازارهای خارجی نرخ تبدیل پرنوسان و نامطلوب محدودیتهای ناشی از قوانین و مقررات خارجی\استانداردهای گسترده متفاوت برای محصول جمعآوری مشکل و آهسته پرداختهای گسترده مشکل حضور و دستیابی به نیماندگان کافی ریسکها و هزینههای بالای فروش گسترده عدم توانایی در ارائه قیمتهای رقابتی به صورت گسترده عدم توانایی در ارائه خدمات فنی و پس از فروش فقدان یا کافی نبودن کانالهای توزیع خارجی حمل و نقل با هزینه بالا و مشکلات زیاد آنچه از بررسیهای به عملآمده،مشخص شده این است که چنانچه شرکتها در مراحل اولیه شروع به صادرات با مشکلات و محدودیتهای مواجه شوند که امر صادرات را شکل بیابند،ممکن است به سرعت برای همیشه از صادرات منصرف شوند."