چکیده:
در این تحقیق،روابط بین معیارهای غیرمالی و عملکرد مالی شرکتهای بیمه دولتی شعب استان تهران بررسی شده و دو معیار رضایت کارکنان و رضایت مشتریان به عنوان معیارهای غیرمالی؛و معیار سود ناخالص معاملات بیمهای به عنوان معیار مالی در نظر گرفته شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که بین شرکتهای بیمه از لحاظ میزان رضایت مشتریان نفاوت معناداری وجود دارد و بهطور نسبی شرکتهای بیمه دارای سود ناخالص بالا،از رضایت مشتریان بالایی برخوردارند.بین شرکتهای بیمه از لحاظ میزان رضایت کارکنان تفاوت معناداری وجود دارد و بهطور نسبی شرکتهای بیمه دارای سود ناخالص بالا،از رضایت کارکنان بالایی نیز برخوردارند.همچنین نتایج نشان داد که رضایت مشتریان شرکتهای بیمه دارای رضایت کارکنان بالا با شرکتها بیمه دارای رضایت کارکنان پایین،از لحاظ آماری تفاوت معنادرای ندارد.
خلاصه ماشینی:
"5. فرضیات تحقیق به منظور بررسی روابط بین معیارهای غیرمالی و عملکرد مالی شرکتهای بیمه،سه فرضیه طراحی شده که هریک از این فرضیهها در راستای ارزیابی هدف تحقیق، (بررسی معیارهای غیرمالی در ارزیابی عملکرد شرکتهای بیمه)است: -فرضیه اول:شرکتهای بیمه دارای عملکرد مالی بالاتر،رضایت مشتری بالاتری نیز دارند؛ -فرضیه دوم:شرکتهای بیمه دارای عملکرد مالی بالاتر،رضایت کارکنان بالاتری نیز دارند؛ -فرضیه سوم:بین شرکتهای بیمه با رضایت کارکنان بالا و رضایت کارکنان پایین از لحاظ رضایت مشتریان تفاوت معناداری وجود دارد.
آزمون تحلیل واریانس چند سویه برای رضایت مشتریان بین شرکتهای بیمه (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج تحلیل واریانس چند طرفه نشان داد که بین بیمهها از لحاظ میزان رضایت مشتریان تفاوت معناداری وجود دارد و این تفاوت از لحاظ آماری در سطح 0/000 معنادار است[ (P>0/000) و 7/5-(081 و 3) F ].
تحلیل واریانس چندسویه برای رضایت کارکنان (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج تحلیل واریانس چندسویه نشان داد که بین بیمهها از لحاظ میزان رضایت کارکنان تفاوت معناداری وجود دارد و این تفاوت از لحاظ آماری در سطح 0/100 معنادار است[ (P>0/001) و 5/4-(302 و 3) F ]."