چکیده:
کسب و کارهای جدید از شرکتهای نوپایی آغاز میشوند که خدمات و کالاهای جدیدی را به بازار رقابتی عرضه میکنند و با نام بنگاههای کوچک و متوسط شناخته میشوند.امروزه نقش بنگاههای کوچک و متوسط در رشد و توسعه کشورها در سراسر جهان شناخته شده است و در نتایج مطالعات،تحقیقات و گزارشهای رسانهای گوناگون بر آن تاکید میشود.شکلگیری و توسعه این سازمانها در گرو ایجاد زیرساختهای لازم برای کاهش خطرپذیری آنها در دوران رشد و فعالیت است.در این راستا،یکی از مهمترین مکانیسمهایی که برای بیش از دو دهه به منظور پرورش بنگاههای کوچک و متوسط و کمک به رشد و کارآفرینی آنها در کشورهای توسعه یافته و اخیرا در کشورهای در حال توسعه به کار گرفته شده،پیاده سازی انکوباتورها1 2Lاست. از آنجا که موضوع ایجاد انکوباتورهای تجاری و مراکز رشد چند سالی است در کشور ما نیز اهمیت یافته و با توجه به تاکید دولت بر حمایت از بنگاههای کوچک زود بازده،لذا شناخت نقش انکوباتورها و خدماتی که توسط آنها ارائه میگردد به عنوان یکی از استراتژیهای توسعه بنگاههای کوچک و متوسط و میزان تاثیرگذاری این خدمات در شکلگیری این بنگاهها ضروری به نظر میرسد.لذا این مقاله با پرداختن به تاریخچه شکلگیری انکوباتورها و خدمات ارائه شده توسط آنها و همچنین جایگاه انکوباتورهای تجاری در کشورهای مختلف،سعی دارد اهمیت شکلگیری و تقویت این مراکز را در کشور بازگو نماید؛چرا که بر اساس این استراتژی،توسعه و پیشرفت بنگاههای کوچک و متوسط که از محدودیتهای ذاتی بسیاری برخوردارند در گرو رشد و توسعه انکوباتورهای تجاری است.
خلاصه ماشینی:
"از آنجا که موضوع ایجاد انکوباتورهای تجاری و مراکز رشد چند سالی است در کشور ما نیز اهمیت یافته و با توجه به تاکید دولت بر حمایت از بنگاههای کوچک زود بازده،لذا شناخت نقش انکوباتورها و خدماتی که توسط آنها ارائه میگردد به عنوان یکی از استراتژیهای توسعه بنگاههای کوچک و متوسط و میزان تاثیرگذاری این خدمات در شکلگیری این بنگاهها ضروری به نظر میرسد.
لذا این مقاله با پرداختن به تاریخچه شکلگیری انکوباتورها و خدمات ارائه شده توسط آنها و همچنین جایگاه انکوباتورهای تجاری در کشورهای مختلف،سعی دارد اهمیت شکلگیری و تقویت این مراکز را در کشور بازگو نماید؛چرا که بر اساس این استراتژی،توسعه و پیشرفت بنگاههای کوچک و متوسط که از محدودیتهای ذاتی بسیاری برخوردارند در گرو رشد و توسعه انکوباتورهای تجاری است.
این سیاستها که عبارتند از: تامین منابع اعم از مالی،نیروی کار،اطلاعاتی،تکنولوژیکی و خدمات حمایتی برای ایجاد کسب و کار با تاکید بر بخشهای زیر انجام میگیرد:افزایش سرمایه عرضه شده به وسیله بخش خصوصی،حمایت از توسعه منابع انسانی،کمک به توسعه تکنولوژی با انجام کمک مالی برای توسعه نمونههای اولیه و در اختیار قراردادن متخصان و مشاوران از طریق مراکز حمایت از بنگاههای کوچک و متوسط.
سازمان بنگاههای کوچک و متوسط ژاپن47به منظور ارائه کمکهای جامع برای مرحله راهاندازی کسب و کار، انکوباتورها را در اختیار بنگاهها قرار میدهد که اساسا فضای اداری آماده برای حرکت و زیرساختهای حمایتی برای راهاندازی شرکتها را فراهم میکنند:سه نوع فعالیت آسانسازی کسب و کار توسط این سازمان انجام میشود که عبارتند از: 1-آسانسازی کسب و کار برای توسعه کسب و کار در اقتصاد محلی."