خلاصه ماشینی:
"بازاریابی اجتماعی به دنبال طرح و پاسخگویی به این سؤال مهم است که،آیا میتوان با استفاده از مناسبات اقتصادی مثلسود و زیان و حرفهای اقتصادی که منافع مشتریان را ملموس و قابل فهم برای همگان آشکار میسازد،زمینههای فرهنگی را نیزبسامان و فعال کرد؟یا میتوان با نمایاندن صرفهی اقتصادی در حوزی فرهنگ و تولیدات وابسته به آن مثل کتاب،رفتارهایخاص اجتماعی،مثل کتابخوانی را در اذهان مخاطبان،مقرون به صرفه نشان داد و آن را نهادینه کرد؟ این سؤالات و سؤالاتی دیگر از این است که دامنهی وسیعی نیز دارند،بدین معنا است که حوزهی اقتصادی تلاش دارد که با علمی کردن مناسبات خود،ضمن اینکه قراردادهای سنتی و روابط جاری آن را پویا و خلاق کند،تا جای ممکنبه حوزهی فرهنگ نیز کمک کند.
مسئلهی قابل بحث در محدودهی مفهوم بازاریابی اجتماعی مطرح میکند،این است که چنانچه تولیدکنندگان،خواستهای فردی را درک وتأمین کنند،آیا در بلندمدت نیز میتوانند همواره بهترین روش را برای مصرفکنندگان و جامعه به کار گیرند؟ گرایش بازاریابی اجتماعی در نظر دارد که در محیط بازار،میان خواستههای مشتریان هدف(گروه مخاطب)،منافعبلندمدت مشتریان هدف و منافع بلندمدت جامعه،تعادل و توازن برقرار کند."