چکیده:
پژوهش حاضر به بررسی مقایسه قضاوت و تصمیم گیری کارآفرینان و غیر کارآفرینان از دیدگاه اثرات حسابداری ذهنی اختصاص دارد. به کارگیری اثرات حسابداری ذهنی در این تحقیق شرایطی را فراهم می کند که بتوان تصمیم گیری و قضاوت کارآفرینان را در شرایط عدم اطمینان مورد ارزیابی و موشکافی قرار داد و نیز آن را با تصمیم گیری و قضاوت غیرکارآفرینان مقایسه کرد. این پژوهش با به کارگیری انواع سوءگیری های شناختی در حسابداری ذهنی با موضوع های گوناگون (عمومی و خاص مسائل کارآفرینان)، قضاوت و تصمیم گیری کارآفرینان را به چالش کشیده است و یافته هایی ارزشمند را در مورد شهود کارآفرینانه ارائه می دهد. دو متغیر عمده این تحقیق اثرات حسابداری ذهنی به عنوان متغیر مستقل و تصمیم گیری و قضاوت کارآفرینان و غیر کارآفرینان به عنوان متغیر وابسته می باشد. اطلاعات لازم به وسیله روش تحقیق کمی از 120 نفر (60 نفر کارآفرین و 60 نفر غیرکارآفرین) گردآوری و تحلیل می شود. یافته های این پژوهش نشان می دهد میزان تاثیر اثرات حسابداری ذهنی بر تصمیم کارآفرینان کم است. اثرات سوءگیری های شناختی؛ قالب وظیفه، بخشش و ادغام و تفکیک اطلاعات، نتوانسته بر تصمیم گیری کارآفرینان موثر باشد، در صورتی که در مورد غیرکارآفرینان اینگونه نیست. همچنین کارآفرینان تصمیم گیری و قضاوتی متاثر از سوءگیرهای شناختی اثر هزینه حاشیه و اضافه داشته اند. تفکر تحلیلی کارآفرینان، عامل اصلی عدم تاثیرپذیری قضاوت و تصمیم گیری آنها از سوءگیری های شناختی حسابداری ذهنی است که در شرایط عدم اطمینان توسط سایرین مورد استفاده قرار می گیرند
خلاصه ماشینی:
"11مهمترین مسئلهای که در تشخیص هریک از این ویژگیها وجود دارد در نهایت منجر به تصمیمگیری میشود و کارآفرین را از (1) Mental Accounting (2) Soman(2004),Levin,Schneider,and Gaeth(1998)and Baron(2008) (3) Baron(2008) (4) Busenitz and Barney(1997) (5) Trait Approach (6) Locus of Control (7) Risk Taking (8) Need for Achievement (9) Tolerance for Ambiguity (10) Over Confidence (11) Begley and Boyd(1987),Sexton and Bowman(1984),Miner et al.
فوب8(2005)نشان داد که کارآفرینان از مکاشفه و سوگیریهای شناختی برای مقابله(عکس العمل)با وضعیت محیطی (1) Task Framing (2) Soman(2004) (3) Baron(2008) (4) Burmeister(1999),Keh,Foo and Lim(2002)and Palich and Bagby(1995) (5) Sitkin and Pablo(1992) (6) Burmeister and Schade (7) Status Quo Bias (8) Forbes خاص استفاده میکنند که این وضعیتهای خاص با شکلدهی به یک سرمایهگذاری مخاطرهای مرتبط است.
سؤال فرعی ششم *آیا اثر حسابداری ذهنی میتواند موجب پنهان شدن هزینه فرصت در قضاوت و تصمیمگیری کارآفرینان شود؟ نتیجه سؤال فرعی ششم در سؤال آخر پرسشنامه به این موضوع پرداخته شد که اگر فرصتی توسط قالبدهی در هزینهای پنهان باشد،آیا فرد فرصت موردنظر را نادیده نمیگیرد؟این اثر موردنظر در گزینۀ انتخاب محصول A و B مورد آزمون قرار گرفت و در صورت انتخاب محصول B برای تولید، نشان از تأثیر قالبدهی در مخفی کردن هزینه فرصت دارد.
یافتههای تحقیق در سؤال پنجم نشان میدهد که ادغام و تفکیک اطلاعات نتوانسته در تصمیمگیری کارآفرینان سوگیری ایجاد کند اما در تصمیمگیری کارآفرینان نشان از درک آنها نسبت به فریب مسئله است و در نهایت در سؤال ششم مسئلهای از جنس هزینه فرصت توسط اثر قالبدهی مورد بررسی قرار گرفت و کارآفرینان برخلاف غیرکارآفرینان به خوبی توانستند هزینه فرصت موردنظر را شناسایی کرده و تصمیم و انتخاب بهینهتری را داشته باشند."