چکیده:
تهیه و تدوین مطالب درسی مرحلهای مهم در برنامۀ آموزشی زبان تخصصی میباشد. به همین دلیل، نیاز مبرم به بررسی تواناییهای استادان زبان تخصصی در این زمینه حس میشود. این نیاز بهویژه در ایران که دو گروه از استادان – استادان زبان و استادان دروس تخصصی - زبان تخصصی را تدریس میکنند، بیشتر احساس میشود. به همین منظور، این تحقیق ملی تفاوتها و شباهتهای تفکرات و رفتارهای این دو گروه در تهیه و تدوین مطالب درسی، در دانشگاههای علوم پزشکی ایران را بررسی کرده است. ابزارها شامل پرسشنامه، مصاحبه، مشاهده، و یادداشتبرداری بود. ۱۲۸ استاد زبان و ۱۹۰ استاد دروس تخصصی از تمام دانشگاههای کشور در این تحقیق شرکت کردند. نتایج پرسشنامه تفاوتی را بین دو گروه نشان نداد. اما، طبق نتایج مصاحبهها و مشاهدات، تفاوتهای بسیاری بین دوگروه یافت شد. این نتایج پیامدهای مهمی را برای جامعه استادان زبان تخصصی دارد و نیاز به تغییر کتابهای فعلی را برجسته میکند.
Materials preparation is an important stage in EAP curriculum. Therefore, there is a pressing need to explore EAP teachers materials preparation abilities, especially in Iran, where EAP courses are taught by two groups of teachers; that is, language teachers and content teachers. Therefore, this nationwide study explored the similarities and differences between the cognitions and practices of the two groups of EAP teachers concerning their materials preparation abilities, at medical sciences universities across Iran. Instruments included questionnaire, semi-structured interviews, observations and field notes. A representative sample of 128 language teachers and 190 content teachers from all medical sciences universities participated in the study. The results of the questionnaire indicated that there were no differences between language teachers and content teachers; however, the interviews and the observations revealed substantial differences between the two groups. The findings present some implications for the EAP community and a need to renew the current materials.
خلاصه ماشینی:
در محیط هایی مانند ایران، که دروس EAP در آن به وسیلة اسـتادان زبان یا استادان دروس تخصصی ، با همکاری اندک یا عدم همکاری میان آنها تدریس می شود (عطایی ٢٠٠٦،١)، نیاز فوری درباره افکار و عملکرد استادان زبـان تخصـصی ، در مـورد تهیـه و تدوین مطالب درسی بسیار حس می شـود.
از آنجـا کـه یکـی از وظـایف مهـم اسـتادان زبـان تخصصی تهیه و تدوین مطالب درسی است (دادلی -اوانز و سـنت جـان، ١٩٩٨)، نتـایج ایـن تحقیق نشان خواهد داد که کدامیک از استادان زبان یا استادان دروس تخصـصی در ایـن مهـم موفق ترند.
بنابراین ، تحقیق ملی حاضر تفاوتها و شباهت های تفکرات و رفتارهای مربوط بـه تهیـه و تدوین مطالب درسی دو گروه استادان زبان تخصصی ، یعنـی اسـتادان زبـان و اسـتادان دروس تخصصی ، را مورد بررسی قرار می دهد.
تحقیق فعلی به جنبة دیگری از افکار و عملکرد ایـن دو گروه از استادان زبان تخصصی یعنی تهیه و تدوین مطالب درسی می پردازد.
٤- بحث هدف اصلی این تحقیق که در سطح کشور انجام شد، پی بردن به تفاوتها و شباهت هـای تفکرات و رفتارهای دو گروه استادان زبان تخصصی در ایران، یعنـی اسـتادان زبـان و اسـتادان دروس تخصصی ، در تهیه و تدوین مطالب درسی بود.
Harwood نتایج این تحقیق با گفته های هاتچینسون و واترز (١٩٨٧) مطابقت نشان می دهد که تهیـه و تدوین مطالب درسی ، باید آخرین راهحل برای استادان زبان تخصصی باشد؛ همچـین مـشاهده شد که «خلاقیت با مطالب درسی موجود» رفتار همیشگی استادان زبان است .
Teacher Cognition and Language Education: Research and Practice.
A perspective from North American educational research on teacher education in English language teaching.