چکیده:
کشور ایران به لحاظ شرایط خاص اقلیمی و جغرافیایی استعداد خاصی برای پرورش محصولات کشاورزی به ویژه محصولات باغی دارد که در این میان زرشک جایگاه خاصی دارد.با توجه این که صادرات زرشک به شکل تازه به دلیل کمبود برخی عوامل زیر بنایی با مشکل مواجه است،بیشتر زرشک تولیدی کشور به زرشک خشک تبدیل می شود.نوسانات صدور زرشک در سال های اخیر و کاهش میزان صادرات آن باعث شد که محقق موانع توسعه صادرات زرشک را مورد بررسی قرار دهد.در این تحقیق سعی شده موانع توسعه صادرات زرشک از لحاظ آمیخته های بازاریابی و از دیدگاه صادر کنندگان،کارشناسان و متخصصان مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.در این تحقیق،شش متغیر مستقل شامل ویژگی های محصول،نحوه بسته بندی،کیفیت،قیمت فروش،کانال ها و روش های توزیع و تبلیغات پیشبردی و یک متغیر تابع تحت عنوان میزان صادرات تعریف شده است.روش استفاده شده در این تحقیق،روش توصیفی از نوع کاربردی است که به این منظور پرسشنامه ای تهیه و تنظیم گردیده و بین کارشناسان و متخصصان و صادرکنندگان توزیع گردیده است.نمونه مورد بررسی 120 نفر از کارشناسان می باشد و در نهایت به تحلیل اطلاعات به دست آمده پرداخته و نتیجه گیری و ارائه پیشنهاد شده است.از جمله نتایج این تحقیق می توان به شناسایی موانعی چون کانال های توزیع نامناسب،بسته بندی نامطلوب و کمبود تبلیغات برون مرزی اشاره کرد.در انتهای تحقیق نیز پیشنهاداتی به منظور رفع این موانع ارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
com آمیزه بازاریابی / محصول / قیمت فروش / کانالها و روشهای توزیع / تبلیغات پیشبردی / زرشک چکیده کشور ایران به لحاظ شرایط خاص اقلیمی و جغرافیایی استعداد خاصی برای پرورش محصولات کشاورزی بهویژه محصولات باغی دارد که در این میان زرشک جایگاه خاصی دارد.
از این حیث تولید زرشک بیدانه به عنوان یک محصول غالب منطقه میباشد که نقش به سزایی در اقتصاد خانواده روستایی دارد به طوری که 95 درصد تولید زرشک دنیا از این منطقه میباشد وصادرات این محصول میتواند نقش به سزایی در توسعه سطح زیرکشت، افزایش درآمد باغداران و کارایی بازار داشته باشد، اما بررسیها حاکی از آن است که زرشک در سطح جهانی و در بازارهای بین المللی ناشناخته است و صادرات آن در چند سال اخیر رشد کرده است.
وقتی همه شرایط برای تولید محصولی با کیفیت و بستهبندی قابل عرضه، مهیا شود، شناسایی فرهنگ مصرف ملتها و استفاده از محصول تولیدی با روشهای گوناگون به دست میآید و برگزاری جشنوارههایی با هدف استفاده از زرشک ایران در محصولات غذایی، آشامیدنی، دسرها، شکلاتها و گیاهان دارویی را باید با صرف هزینه مناسب و در راستای توسعه صادرات با جدیت دنبال کرد لذا چالشهای تولید زرشک در ایران را میتوان: عدم توجه کافی به امر آموزش در بخش کشاورزی به ویژه به منظور حفظ و ارتقاء کیفیت و سطح بهداشت محصول.
با توجه به مقدار سطح معناداری ضریب همبستگی پیرسون که کمتر از 05/0 میباشد، میتوان چنین استنباط نمود که فرض صفر رد و فرض مقابل یعنی وجود رابطه معنیدار بسیار ضعیف بین کیفیت محصول و میزان صادرات پذیرفته میشود.