چکیده:
هر سازمانی برای تداوم فعالیتهای خود،نیاز به کسب درآمد و منابع اعتباری دارد.یکی از مهمترین طرق تأمین منابع،فروش کالاها،خدمات و ایدهها میباشد.نقش مدیریت بازاریابی در اقتصاد خرد و کلان و برنامهریزیهای هر کشور،فوق العاده حساس است.در مقاله حاضر،هشت نوع مختلف بازاریابی برای کالاها،خدمات و ایدهها،مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد. وظایف مدیران بازاریابی،فقط ایجاد تقاضا نیست.در هر زمان،مقدار تقاضا ممکن است پائینتر،مساوی و یا بالاتر از سطح تقاضای موردنظر باشد.وظایف مدیران بازاریابی،در هر حالت متفاوت میباشد.درصورتیکه برای کالائی تقاضای منفی وجود دارد،وظیفهء مدیر بازاریابی،معکوس نمودن تقاضا است که به آن بازاریابی معکوس نمودنی میگویند.در صورت"عدم وجود تقاضا"،وظیفهء مدیر بازاریابی ایجاد تقاضا میباشد.در صورت وجود "تقاضای پنهان"،وظیفه مدیر بازاریابی"آشکار نمودن"تقاضا میباشد.در حالیکه تقاضا برای کالائی در حال کاهش باشد،با انجام اقدامات لازم،آن را احیاء مینماید.درصورتیکه تقاضا برای کالاها و خدمات فصلی باشد،مدیر بازاریابی از نظر زمانی،برای آن نظم ایجاد مینماید.درصورتیکه تقاضا برای کالاها،خدمات و ایدهها متعادل است،سعی مینماید تا وضع موجود را حفظ نماید.در مواقعی که تقاضا بیش از حد مورد لزوم باشد،تلاش مینماید که تقاضا را کاهش دهد و بالاخره درصورتیکه برای کالائی تقاضای ناسالم وجود داشته باشد،با انجام اقدامات ضد بازاریابی در از بین بردن تقاضا برای کالاها،خدمات و یا ایدهها مینماید.
خلاصه ماشینی:
"باتوجه به مثالهای ذکر شده در هریک از آنها به موارد استفاده تکتک آنها و در نتیجه کل بازاریابی در اقتصاد و برنامههای توسعه کشور،پی خواهیم برد: جدول وظایف اصلی مدیر بازاریابی در حالتهای مختلف تقاضا (به تصویر صفحه مراجعه شود) 1-بازاریابی معکوس نموندنی تقاضا (Conversional/Marketting) بازاریابی معکوس نمودنی،در حالت وجود تقاضای منفی مطرح میگردد.
سوم،آن گروه از اشیا یا کالاهای ناآشنایی که اختراع شده ولی بهعلت عدم اطلاع و آگاهی بازار موردنظر،با وضعیت"عدم وجود تقاضا"مواجه است:مثل انواع و اقسام ماشینآلات جدید کشاورزی،که کار کشاورزی را برای کشاورزان تسهیل مینماید،که اگر به آنها نشان داده شود ممکن است آن را بخرند،اما در حالت معمولی در مورد آن فکری نمیکنند.
تقاضا برای مسافرت با قطار به نسبت اتومبیل و اتوبوس در مسیرهایی که راهآهن وجود دارد کاهش یافته و یک بازاریابی خلاق میتواند متقاضیان بیشتری را به این وسیله مسافرت جلب نماید که نتیجه آن نهتنها مطلوبیت بیشتر برای مسافرین است،بلکه با هزینه کمتر،مسافرین بیشتری نقل و انتقال داده شده و از نظر اقتصاد کلان نیز به نفع کشور است،تقاضا برای خرید از مراکز تجارتی شهرهای بزرگ مثل"بازار تهران"،کاهش یافته و یک بازاریابی مجدد مثل ایجاد امکانات پارکینگ و غیره، تقاضا را افزایش داده و از امکانات موجود که در کاهش هزینهها در مورد توزیع بیتأثیر نخواهد بود،بیشتر استفاده خواهد شد.
بعضی از مشکلات مربوط به تولید و عرضه،تقاضا برای لوازم منزل مثل یخچال،ماشین لباسشویی،انواع ظروف،بخاری،اطو و نظایر آن،خدمات مسافربری،در زمان جنگ با عراق بیشتر از عرضه موردنظر بود و در بسیاری از موارد اصلا نیاز واقعی وجود نداشت،ولی با سیاستهای صحیح"بازاریابی کاهش دادنی تقاضا"مقدار زیادی از مشکلات فوق از جمله علاقه به خرید کالاها تا حدی کاهش یافت."