چکیده:
هدف از این مقاله، بررسی عوامل کلیدی تاثیر گذار در پذیرش همراه بانک (به عنوان نوآوری جدید بانکداری الکترونیک) از سوی مشتریان بانک هاست. لذا با استفاده از مدل های موجود در ادبیات، عوامل بالقوه موثر در پذیرش این ابزار مورد بررسی قرارگرفته اند. در تجزیه و تحلیل آماری از روش های آمار توصیفی، آزمون میانگین تک نمونه ای، تحلیل عاملی تاییدی و آزمون همبستگی اسپیرمن استفاده شده است. متغیرها نیز با طیف لیکرت اندازه گیری و براساس مدل رفتار مشتری دسته بندی شده اند. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها بوسیله نرم افزارهای SPSS و LISREL انجام شده است. نتایج نشان می دهد عوامل کیفیت خدمات، اعتماد به بانک، عملکرد مورد انتظار، تطبیق وظیفه- فناوری، تلاش مورد انتظار، شرایط تسهیل کننده، آگاهی از خدمات، خودکارآمدی و نوآوری شخصی تاثیر معناداری بر پذیرش همراه بانک دارند. لیکن عامل احساس ریسک نسبت به نوآوری شخصی و خودکارآمدی و آگاهی تاثیر کمتری بر پذیرش دارد و همبستگی معناداری با رضایت مشتری ندارد. ضمنا در این تحقیق مشتریان بانک سامان مورد مطالعه قرار گرفته اند.
خلاصه ماشینی:
"نتایج نشان میدهد عوامل کیفیت خدمات،اعتماد به بانک،عملکردمورد انتظار،تطبیق وظیفه-فناوری،تلاش مورد انتظار،شرایط تسهیلکننده،آگاهی از خدمات،خودکارآمدی ونوآوری شخصی تأثیر معناداری بر پذیرش همراه بانک دارند.
بهاین ترتیب مسئله اصلی این تحقیق بررسی عواملمحرک و بازدارنده و تأثیر وجوه مختلف آنها برپذیرش همراه بانک از سوی مشتریان بانک سامان درشهر تهران است.
پیشینه نظری تحقیق برای بررسی عوامل مؤثر در پذیرش بانکداریالکترونیک معمولا از مدلهای عمومی پذیرش فناوریو نوآوری استفاده میکنند،که به صورت خلاصهدر جدول زیر گردآوری شده است: (به تصویر صفحه مراجعه شود) مقالات بسیاری در زمینه پذیرش انواع فناوریهایتلفن همراه،اینترنت و تجارت الکترونیک ارائه شدهاست.
لی و چانگ(2009)از مدل دلون و مکلین(مدلموفقیت سیستمهای اطلاعاتی)برای بررسی عوامل مؤثربر اعتماد و رضایت کاربران همراه بانک در کرهاستفاده کردند.
cihpargomeD ژو و همکاران(2010)نشان دادند پذیرش همراهبانک از سوی مشتریان نسبت به پذیرش سایر خدماتتلفن همراه در سطح پایینتری قرار دارد و همچنیننشان دادند که عوامل مؤثر بر این پذیرش محدود بهمشخصات فناوری(سهولت استفاده و مفید بودن)نمیشود،بلکه تطبیق وظیفه-فناوری نیز عامل مهمی درپذیرش است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) نتیجهگیری در این تحقیق،تأثیر طیف وسیعی از عوامل را برپذیرش همراه بانک و رضایت و وفاداری مشتریانمورد بررسی قرار داده شده است.
loV nI,vonomsuriM tibosriM,miK usgnahC ]2[ fo noitanimaxe laciripme nA,)0102(,eeL esu ot noitnetni eht gnicneulfni srotcaf namuH ni sretupmoC,tnemyap elibom .
loV laciripme nA,)0102(,niL neF-uisH ]6[ :noitpoda gniknab elibom fo noitagitsevni dna setubirtta noitavonni fo tceffe ehT lanoitanretnI,tsurt desab-egdelwonk .
tnemeganaM noitamrofnI fo lanruoJ ,huS oH-gnuY,eeL luhC-gnaS,uG luhC-aJ ]7[ laroivaheb fo stnanimreteD,)9002( trepxE,gniknab elibom ot noitnetni -50611,63 snoitacilppA htiw smetsyS ."