خلاصة:
انگیزه خرید کالاهایی با برند های خارجی از ویژگی های بارز مصرف کننده ایرانی است. در مباحث بازاریابی علل این نوع گرایش را می توان در کسب تشخص اجتماعی و اعتماد بیشتر به برند های خارجی توضیح داد. لیکن از منظر اقتصاد توسعه و بازرگانی بین المللی این گونه گرایش ها منافع ملی را تهدید می نماید. گرایش به انواع برند ها تحت تاثیر علل ذهنی و وضعیت بودجه مصرف کننده می باشد. بر این اساس هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی اثر توام متغیر های شخصیت برند و بودجه مصرف کننده بر ترجیحات و تصمیم به خرید کالاهای ایرانی و خارجی در بین شهروندان تهرانی می باشند. در این تحقیق چهار نوع کالا با درجات متفاوت مصرفی از دو نوع برند ایرانی و خارجی مورد استناد قرار گرفت و از مدل اقتصاد سنجی لاجیت برای تجزیه و تحلیل استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان می دهد که در شمال تهران و برای تمام کالاهای مورد استناد شخصیت برند عامل ترجیح برند های خارجی بر نوع ایرانی بوده است. این نتیجه در جنوب تهران فقط برای کالاهای مصرفی و نیمه بادوام نیز مشاهده شد و در مورد سایر کالاها عامل بودجه ای موثرتر بوده است.
Having motivation to buy foreign- brand goods is one of the main characteristics of Iranian consumer. This tendency in the international marketing can be explained by social recognition or more reliance on foreign brands. However from the development economics and international business perspectives، this tendency threats national interests. Tendency toward different brands are caused by mental reasons as well as the consumers budget situation. Thereby، the current paper is aimed to study the accompany effects of brand personality and consumers budget on the preferences and buying decision of Iranian and foreign goods in Tehran. Accordingly four groups of commodities with different degree of utilization in two kinds of Iranian non Iranian - brand goods were appointed and the econometrics model of Logit was applied to analyze the achieved data. The results suggest that in the north of Tehran and for all groups of goods the brand personality has been the main reason in the preference of foreign brand. These results in the south of Tehran were verified only for consumable and semi-durable products and for the remaining items the consumers budgets has been the main reason for consumers to preference and buy the Iranian brand.
ملخص الجهاز:
البته اینکه برندهای داخلی چگونه رفتار مصرف کننده را تحت تأثیر قرار میدهد پیش از این مورد توجه محققین زیادی در داخل و خارج کشورمان قرار گرفته 1 -Tsiotsou 2 -Tong & Li 3 -Su 4 -Belk است که خلاصه مهمترین این تحقیقات در جداول (١) و (٢) منعکس شده است ، لیکن نکته جدیدی که تحقیق حاضر در پی آن میباشد مقایسه اثرات شخصیت برند و بودجه در ذهن مصرف کننده ایرانی در امر ترجیح برندهای داخلی و خارجی میباشد.
فرضیه سوم : بودجه مصرف کننده : درآمد خانوار قیمت کالا ترجیح و تصمیم به خرید کالای ایرانی شخصیت برند: در مقابل خارجی خانواده دوست قابلیت اتکا توضیح ضخامت با کلاس بودن محبویرشهات؛رین تأثیر: کمترین تأثیر: مدل پیشنهادی در تحقیق حاضر برای تجزیه و تحلیل داده ها و نیز آزمون فرضیات از مدل اقتصادسنجی لاجیت استفاده میشود.