خلاصة:
هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی نقش آشنایی کارکنان با سازمان بر کاهش اختلاف نظرهای کارکنان و مدیران در ارزیابی عملکرد است. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل همة کارکنان دانشگاه تبریز به تعداد 470 نفر است که از میان آنها 140 نفر به روش تصادفی طبقهای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. دادهها با استفاده از آزمون تی، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون، تحلیل و در نتیجه مشخص شد که: 1- بین میزان آشنایی کارکنان با سازمان و میزان اختلاف نظر مدیران و کارکنان در ارزیابی عملکرد ارتباط معنیداری وجود دارد. 2- بین میزان آشنایی کارکنان از سازمان با خودارزیابی کارکنان و ارزیابی مدیران از کارکنان ارتباط معنیداری وجود دارد. 3- بین خودارزیابی کارکنان و ارزیابی مدیران از آنان تفاوت وجود دارد. 4- بین زنان و مردان در خودارزیابی تفاوتی وجود ندارد. 5- ارزیابی مدیران از کارکنان بر حسب جنسیت متفاوت است. 6- میزان آشنایی کارکنان با ساختار، قوانین و مقررات سازمانی بیشترین نقش را در کاهش اختلاف نظر مدیران و کارکنان در ارزیابی عملکرد دارد.
ملخص الجهاز:
دسته بنديهاي متفاوتي از وظايف مديريت منابع انساني ارائه شده است اما به طور کلي ميتوان گفت که وظايف و فعاليت هاي عمده مديريت منابع انساني در پنج فرآيند قابل تحقق است اين پنج فرآيند شامل برنامه ريزي، تأمين نيرو و به کار گماري ، ارزيابي و جبران خدمات ، آموزش و بهسازي، و نگهداري منابع انساني است که بايد الگوها، سيستم ها و روش ها بر پايه آنها طراحي شوند (دولان و شولر، ١٣٨٤؛ دسلر، ١٣٩٠؛ جزني، ١٣٨٩؛ سيد جوادين ، ١٣٨٥).
ميزان آشنايي کارکنان با سازمان به عنوان بخشي از فرآيندهاي تأمين نيرو و به کارگيري آنها و خودارزيابي به عنوان بخشي از ارزيابي عملکرد هر دو از وظايف مهم مديريت منابع انساني است که در اين مقاله مورد توجه هستند.
تجربه نشان داده است که تفاوت ميان نتايج خودارزيابي کارکنان با ارزيابي مديران صرف نظر از روشي که براي گردآوري اطلاعات مربوط به ارزشيابي عملکرد به کار گرفته ميشود، روايي و پايايي اين اطلاعات و حتي ميزان عملي بودن روش ارزيابي ممکن است تحت تأثير رابطۀ بين فرادست و فرودست ، ماهيت شغل و شرايط سازماني قرار گيرد.
به عبارت ديگر آيا بين ميزان آشنايي کارکنان با سازمان و کاهش اختلاف نظر کارکنان و مديران در ارزيابي عملکرد ارتباطي وجود دارد؟ در بخش هاي بعدي مقاله موضوع ارزيابي و خودارزيابي و نقش آن در سازمان و همچنين آشنايي با سازمان به عنوان مرحله اي اساسي در فرآيند جامعه پذيري کارکنان مورد بررسي قرار ميگيرد.
A methodology for developing a self-assessment tool to measure quality performance in Organizations, International Journal of Quality & Reliability Management, 18 (2): 118-141.