ملخص الجهاز:
"سونیا و روبردلونه،آزادی رنگ(پیشگامان نقاشی قرن بیستم) علیاصغر قرهباغی (به تصویر صفحه مراجعه شود) بیتردید تأثیری که سونیا و روبر دلونه بر هنر معاصر و نقاشی نسلهای بعد از خود برجا گذاشتند،با اهمیتتر و سرنوشتسازتر از آثاری بود که پدید آوردند.
سونیا برای آن که بهانهیی بای ماندن در پاریس بتراشد،به ازدواج مصلحتی با ویلهلم اوده،منتقد و گالری دار آلمانی که در پاریس زندگی میکرد تن داد و نخستین نمایگشاه نقاشی خود را در گالری او برگزار کرد.
دلونه از فضاهای بسته و درونی که کوبیستها خود (به تصویر صفحه مراجعه شود) روبر دلونه:برج قرمز،رنگ و روغن روی بوم، 21-1191 را به آن عادت داده بودند بیرون رفت و به نقاشی این دو نماد پرداخت.
»این برج در اثار شماری از نقاشان پاریس از جمله سورا و رسو به شکلی محو و در پس زمینه تصویر شده بود اما دلونه برای نخستین بار آن را به سان شمایل پیام آور آینده نقاشی کرد.
در پاریس به جمع دادائیستها و آنها که بعدا سوررئالیست از آب درآمدند پیوستند چرا که در آن روزها آمیزش نقاشی و تزیین و شعر،هنرهای تجسمی را به عرصهء زندگی روزمره و ساحتی بیرون از ساحت (به تصویر صفحه مراجعه شود) روبر دلونه:بزرگداشت بلریو،رنگ و روغن روی بوم،4191 متعارف و شناختهء آن کشانده بود.
سونیا در کارگاه خودسی کارگر استخدام کرده بود و زندگی مرفهی را میگذارند اما رکود بازار او را ناگزیر کرد ه کارگاه خود را تعطیل کند و بار دیگر به نقاشی بازگردد؛این بار به شیوهیی نزدیکتر به روبر نقاشی میکرد."