Abstract:
متخصصین علم آموزش زبان در طول تاریخ بر نظریات علم زبانشناسی تکیه داشته و جهت رسیدن به نتایج مطلوبتر از این یافتهها استفاده نمودهاند. اما به نظر میرسد امر آموزش زبان در ایران، تاکنون چندان موفقیتی نداشته که متکی نبودن بر اصول علمی و کاربردی میتواند یکی از عوامل آن باشد. از زمان ظهور «نظریة نقشگرای نظاممند هلیدی» بررسیهای علمی فراوانی بر این اساس، جهت کاربردی کردن آن در آموزش زبان انجام گرفته است؛ تحقیق حاضر نیز سعی نموده است کتب زبان انگلیسی مقطع متوسطه در ایران را از منظر فراتقش متنی نظریة نقشگرای نظاممند هلیدی بررسی کند و بسامد و نوع آغازگر متون خواندنی این چهار کتاب را مشخص نماید. آنچه پس از تحلیل 1303 بند موجود در منابع ذکرشده حاصل شد، نشان داد که تعداد و نوع بندها در این متون، تابع قاعده و روال خاصی نبوده و برخلاف انتظار، نسبت بسامد بندهای با آغازگر نشاندار- که میتواند بر درجة مشکلی متن بیفزاید- از پایة پایینتر به بالاتر به بندهای با آغازگر نشاندار افزایش نداشته و حتی در پایة اول بیشتر نیز بوده است.
Machine summary:
"به طور کلی می توان گفت تحقیقاتی که ذکر شد، هرچند به موضوع آغازگری در نظریة نقش گرای نظاممند هلیدی پرداخته اند، اما امر آموزش زبان به عنوان بحث اصلی آنها کمتر مورد توجه بوده است ؛ بنابراین این تحقیق ، به نوعی متمایز از آنچه ذکر شد، خواهد بود.
تجزیه و تحلیل دادهها در جدول ذیل دروس پایة اول متوسطه مورد نظر قرار گرفته است : جدول ٢ بسامد آغازگر بی نشان و نشاندار در کتاب زبان انگلیسی سال اول متوسطه تعداد بندهای تعداد بندهای تعداد کل درس عنوان درس با آغازگر با آغازگر بندها بی نشان نشاندار اول The kindergarten man 29 21 8 دوم The funny farmhand 19 17 2 سوم A story about Newton 26 18 8 چهارم The school bus 38 29 9 پنجم Learn a foreign language 26 15 11 ششم The boy wwhoorkmade steam 54 40 14 هفتم Highway in the sky 43 23 20 هشتم Eat, clothes, eat 31 22 9 نهم The holly prophet 18 15 3 مجموع 284 200 84 درصد 100 69.
در این تحقیق سعی شد همسویی کتب آموزشی زبان انگلیسی مقطع متوسطه در ایران با یک جنبه از دستور نقش گرای نظاممند هلیدی (نوع آغازگر بی نشان و نشاندار) مورد بررسی قرار گیرد.
An Investigation on the Educational Texts of New Interchange3 and Pre-university English Books Based on Halliday’s Systemic Functional Grammar"."