Abstract:
انتخاب روش ورود یکی از مهمترین و بحرانی ترین تصمیمات استراتژیک برای شرکت هایی است که به دنبال توسعۀ و گسترش جهانی اند و به انتخاب بازار هدف خود اقدام نموده اند. بنابراین هدف این پژوهش بررسی تأثیر استراتژی های بازاریابی بین الملل بر عملکرد صادراتی در شرکت های تولیدی و صادراتی می باشد. پژوهش حاضر بر اساس هدف، کاربردی و بر اساس چگونگی به دست آوردن داده های مورد نیاز از نوع پژوهش، توصیفی و همبستگی است. جامعه آماری، شرکت های تولیدی و صادراتی استان آذربایجان غربی میباشد که با استفاده از روش تمام شماری، نیمه دوم سال 1393-1394 دادهها جمع آوری شده است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد بوده و از مصاحبه هم به عنوان ابزار مکمل استفاده شده و برای ارزیابی پایایی پرسشنامه، از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. برای تحلیل داده ها از آزمونهای کلموگروف-اسمیرنف و رگرسیون در بستۀ نرم افزار SPSS21 استفاده شده است. نتایج تحلیل داده ها، نشان میدهد که استراتژی های بازاریابی بین الملل بر عملکرد صادراتی تأثیر معناداری دارد. همچنین فرضیه های فرعی نشان میدهد استراتژی کاملاً استانداردسازی بر عملکرد صادراتی تأثیر معنیداری ندارد و استراتژی نسبتاً استانداردسازی بر عملکرد صادراتی تأثیر معنیداری ندارد اما استراتژی کاملا ًانطباقی تأثیر معنیداری بر عملکرد صادراتی دارد و همچنین استراتژی نسبتاً انطباقی تأثیر معنیداری بر عملکرد صادراتی ندارد.
Selecting an input method is one of the most critical and important strategic decisions for companies that seek to expand globally and have chosen their target markets. The aim of this study is to investigate the impact of international marketing strategies on the export performance of manufacturing and export companies. This study is objective-based and functional. Also، according to the way of the data are collected، it is a descriptive and correlational study. The statistical population of this study comprised the manufacturing and export companies of West Azarbaijan. The data were collected in the second half of 2014 using a standardized questionnaire، and interviews as a complementary tool. To assess the reliability of the questionnaire، Cronbach’s alpha coefficient was used. To analyze the data، Kolmogorov-Smirnov test and a regression software package of SPSS21 were used. The analysis of data showed that international marketing strategies have a significant impact on export performance. The sub-hypothesis suggested that full standardization strategies have no significant effect on it، fully adaptive strategies have a significant effect and fairly adaptive strategies hasn’t significant effect on export performance.
Machine summary:
تأثیرپذیری عملکرد صادراتی از استراتژی های بازاریابی بین الملل *1 رضا رضایی ١ کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی ، دانشگاه ارومیه تاریخ دریافت : ١٣٩٥/٠٥/٣٠ تاریخ پذیرش : ١٣٩٥/١٢/٢٠ چکیده انتخاب روش ورود یکی از مهم ترین و بحرانی ترین تصمیمات استراتژیک برای شرکت هایی است که به دنبال توسعة و گسترش جهانی اند و به انتخاب بازار هدف خود اقدام نموده اند.
بنابراین سوال مطرح شده در این تحقیق عبارت است : سوال اصلی : استراتژی های بازاریابی بین الملل چه تأثیری بر عملکرد صادراتی دارد؟ 1- Mix marketing 2- Vaker سوالات فرعی : ١.
این راهکار که حاصل استراتژی کاملا 1- Slater & Olson 2- Levitt انطباقی یا راهکار محلی مختصات هر بازار را جدا از دیگر بازارها مورد کنکاش قرار داده و با تکیه بر تفاوت های میان کشورها و تدوین راهکار بازاریابی خاص برای هر یک ، بر اثربخش بودن فعالیت های بازاریابی تأکید می کند (اعرابی و دهقان ، ١٣٨٩).
دعایی و همکاران (١٣٩٠) در تحقیقی به تجارت خارجی بازار محور، روابط بازرگانی بین الملل و عملکرد صادراتی (مطالعة موردی : شرکت های صادراتی شهر مشهد) پرداختند که در این تحقیق راهکارهای بازاریابی بر عملکرد صادراتی تأثیر معناداری دارد.
1- Bordryich & Tova 2- Lee & Giffith 3- Aaby & Slater 4- Styles & Ambler / شکل ١- مدل مفهومی تحقیق فرضیه های تحقیق فرضیه اصلی : استراتژی های بازاریابی بین الملل بر عملکرد صادراتی تأثیر معناداری دارد.