Abstract:
در پژوهش حاضر پژوهشگران درصدد بودند الگوی پیشنهادی برنامة درسی خدماتمحور را برای دروس دانشگاهی طراحی کنند. پژوهش با استفاده از روشهای پژوهش کیفی به منظور پاسخگویی به سه سؤال اساسی شکل گرفت. سؤال اول، مبنی بر تبیین مبانی برنامة درسی خدماتمحور، با استفاده از روش پژوهش اسنادیـ استنتاجی پاسخ داده شد. در ادامه، عناصر اساسی برنامة درسی خدماتمحور شامل اهداف، محتوا، رویکردهای یاددهیـ یادگیری، و ارزشیابی با استفاده از مصاحبة نیمهساختاریافته و تحلیل دادههای حاصل تبیین شد. در نهایت، با بهرهگیری از روش پژوهش نظریهای، الگوی پیشنهادی برنامة درسی خدماتمحور طراحی شد؛ بدین منظور که دانشجویانی مسئولیتپذیر و کارآمد در محیط کاری و جامعه تربیت شوند.
The present study tried to design and develop a curriculum pattern based on service learning approach for university courses. The qualitative research is used to answer the essential questions. The first research question which regards the specification of the principles of service learning approach is addressed utilizing documentary-inductive research method. Then, the essential elements of service learning curriculum such as purposes, content, teaching-learning approaches, and assessment were determined using semi-structured interviews and the analysis of obtained data. Finally, using the theoretical research method, the proposed curriculum pattern based on service learning approach was developed to train students who are responsible and effective in the workplace and the society.
Machine summary:
در نهایت ، در پـژوهش حاضـر هـدف ایـن بـود کـه روشـن شـود رویکـرد یـادگیری خدمات محور سودمندی و کارآمدی و توان مواجهه با مشـکلات اجتمـاعی و حـل مسـئله ایجاد میکند؛ نیز منافعی برای آموزش عالی به همراه دارد که از آن ها مـیتـوان بـه تربیـت دانشجویانی با انگیزة اشتغال در امور مهم و معنادار و ایجاد محیط یادگیری مشارکتی و جو تصمیم گیری مشارکتی اشاره کرد (سایکان ١ و همکاران ٢٠١٥؛ هروی و همکاران ١٣٩٠).
یافته های پژوهش الف ) مبانی فلسفی و اجتماعی و روانشناختی الگوی تدریس خدمات محور مبانی فلسفی هستیشناسی: تأثیر هستیشناسی این است که فراگیران با استفاده از متافیزیک امکان بحـث هوشیارانه دربارة سؤالات و مسائلی پیرامون برنامۀ درسی خـدمات محـور و عملـی را پیـدا کنند که میتواند در شکل دهی هویت انسانی در اجتماع تأثیرگذار باشد؛ اینکه فراگیـران بـه این نتیجه و درک برسند که با آموختن مهارت ها میتوانند در جامعه منشأ اثر باشند و اینکه اگر فاقد مهارت باشند، در جامعه غیرمولد و با خود و جامعۀ خود بیگانه اند.
رویکرد تغییر اجتمـاعی خود سه بخش بازسازی اجتماعی، آموزش سواد اجتماعی، و کنش اجتماعی دارد که تـأثیر آن ها بر برنامۀ درسی خدمات محور در ادامه می آید ( نیلی ١٣٩٣: ٧٢).
(160 :1393 (رجوع شود به تصویر صفحه) ب ) شناسایی سطح مطلوب عناصر اهداف ، محتوا، راهبرد یاددهی-یادگیری، ارزشیابی اهداف · داده های حاصل از تحلیل متن مصاحبه در ورود به موضوع تبیین و روشن سازی اهـداف برنامـۀ درسـی خـدمات محـور در سـطح آموزش عالی، بسـیاری از مشـارکت کننـدگان متفـق النظـر بودنـد کـه ایـن رویکـرد بیشـتر فرایندمحور است تا نتیجه محور.