Abstract:
زبان علم، ابزاری برای انتقال دانش، تجربهها، مفاهیم و انگارههای علمی در قالب نوواژهسازی، اصطلاحسازی و نحوۀ نگارش علمی است. از آنجا که مختصات و نحوۀ تبلور این زبان در عالم متنی با زبان عمومی متفاوت است، شناخت ویژگیها و کارکردهای زبانی و ارتباطی زبان علم و بهویژه مطالعۀ پربسامدی هریک از این کارکردها اهمیت دارد. هدف از این نوشتار بررسی مختصات و پربسامدی کارکردهای زبانی ـ ارتباطی در زبان علم زمینشناسی با تکیه بر تحلیلهای زبانشناسی متنی است. بدینمنظور، پیکرهای متشکل از 36 مقالۀ زمینشناسی چاپشده در مجلههای علمی ـ پژوهشی، بر اساس معیارهای مرتبط با الف) سازماندهی متنی و ب) معیارهای مرتبط با خصلتهای زبانی، مورد تحلیل کیفی و کمّی قرار گرفت. یافتهها حاکی از آن است که زبان علم زمینشناسی بهواسطۀ توسعۀ معنایی پله به پله که با تکرار، پوشینهگذاری و طبقهبندی واژگانی همراه است و نیز بالفعلسازی افعال ارتباطی ـ کنشی، تواتر اسمیسازی و گزارههای مجهول، در قالب زبانی مقتصد و عینی با مخاطب در تعامل است. همچنین، آمارگیری کمّی در 13805 گزارۀ حاوی کارکردهای زبانی ـ ارتباطی نشان میدهد که بیشترین تواتر مربوط به انسجام متنی (واژگانی ـ نحوی) و سپس اقتصاد زبانی (اسمیسازی، گزارههای خلاصهشده) بوده و کمترین تواتر متعلق به افعال و عبارات قیدی ـ کمکی است.
Language of science, as a tool for transferring knowledge, experiences and exploring
news concepts and scientific innovations, is interconnected with word formation,
terminologisation and academic writing. Since the representation of scientific language
is highly different from general language, knowing the specific characteristics and
linguistico-communicative features of this language deems necessary for maintaining an
unequivocal and accurate scientific communication. Thus, the paper investigates
quantitatively & qualitatively the frequency of these features in scientific language of
geology. Hence, a corpora of 36 geological texts published randomly taken from peer
reviewed journals is analyzed according to two distinctive features: “textual
organization” and “linguistic structures”. The results illustrate a fully-fledged
representation of scientific language in geology affirming that the abundant usage of
repetition, encapsulation, hyponymical classification ensure the gradual semantic
development. Simultaneously, the effervescence of modal verbs, linking verbs
accompanied by nominalization and passive statements reinforce the transmission of
scientific message in an objective and economical language. Moreover, our statistical
analysis over 13805 linguistico-communicative statements illustrates that the most
frequency belongs to textual cohesion (morphological and syntactical), and in the second
run, to what corresponds to linguistic economy (nominalization, resumed statements),
while the modal verbs and instances have scarcely configured in the studies corpora