Abstract:
الگوی SPEAKING هایمز (1967)، یکی از الگوهای مرتبط با نظریه قومشناسی ارتباط است که عوامل مؤثر در تعامل میان افراد را 8 مؤلفۀ موقعیت/صحنه، شرکتکنندگان، هدف، ترتیبگفتمان، لحن، ابزارگفتمان، قوانینگفتمان و نوعگفتمان درنظر میگیرد و معتقد است با بررسی این عوامل میتوان تصویر جامعی راجعبه فرهنگ و تفکر افراد یک جامعه بهدست آورد. باتوجه به اینکه در تعاملات روزمره و فرهنگ یک جامعه واژگان و عبارات زبانی دارای بار هیجانی مثبت و منفی هستند و این هیجانات در تفسیر فرهنگی مؤثر هستند و ازآنجاکه رابطۀ مستقیمی میان جهان واژه، جهان مغز و جهان بیرون وجود دارد، بهنظر میرسد این الگو با افزودن بُعد هیجان به E-SPEAKING تغییر یابد و تصویر دقیقتری ارائه دهد. نگارندگان در پژوهش حاضر بادرنظرگرفتن رابطۀ میان زبان، فرهنگ و هیجان واژگان، مفهوم «زباهیجان فرهنگی» را با تحلیل قطعۀ زبانی «نازکردن» و واژگان مرتبط با آن معرفی کرده و با توجه به قبض و بسط گفتمانی، قومنگاری ارتباط را به قومنگاری هیجانی ارتباط بسط میدهند. از اینمنظر میتوان گفت افراد نسبت به واژۀ ناز دارای درجۀ هیجانی متفاوتی هستند که با این هیجانات میتوانند قبض و بسط گفتمانی ایجاد کنند و چشمانداز مکالمۀ خود را تغییر دهند. درنظرگرفتن زباهیجانهای فرهنگی شکاف میان مطالعات جامعهشناسی و روانشناسی را کمرنگ‍ میکند و سبب میشود با نگاهی سیستمی و کلنگر به زبان در فرهنگ پرداخته شود و از مثلهکردن و تقطیع فرهنگ و هیجان جلوگیری شود.
Given the importance of cultural issues in different societies, scholars have introduced the ethnography of communication to examine the differences in light of language and context. Related to this theory is Hymes’ SPEAKING model (1967), in which setting and scene, participants, ends, acts sequence, key, instrumentalities, norms, and genre are taken into account to analyze speech events. Since the words and expressions we use in everyday speech have emotional loads, adding an emotional aspect to this model (E-SPEAKING) seems to provide a more comprehensive picture regarding cultural and linguistic interpretations. The present study; therefore, first, introduces the concept of emoling by analyzing [Naaz Kardan]-related vocabularies, and then, by considering closing and opening discourse, tries to relate the concepts of ethnography of communication and emotional ethnography. Such cultural emolings can reduce the existing gap between social and psychological studies and lead to a more holistic view on language and culture, which consequently prevent separating emotions from cultures.