Abstract:
طی سالهای اخیر، تلاشهای گستردهای به منظور ایجاد شیوههای نوین آموزش خارجی در راستای تسلط زبانآموزان بر مهارتهای مختلف زبانی صورت گرفته است. زبان نیز بهعنوان ماده اصلی فرایند آموزش، بحث و جدلهای مختلفی را از سوی دانشوران حوزههای مختلف به خود اختصاص داده است که هریک از این آرا و افکار به نوبه خود شایان واکاوی و نقد و بررسی است. در پژوهش حاضر با روش توصیفی- تحلیلی میکوشیم تا با بررسی توانمندیهای لازم برای فراگیری زبان عربی در دو حوزه شنیدن و گفتار نقش مدل ترکیبی notional functional syllabus (سیلابس مفهومی کاربردی) و روش task-based approach (کارمحور) را برای اهداف Arabic for the general purpose (عربی برای اهداف عمومی) و purpose general Academic Arabic for the (عربی برای اهداف عمومی دانشگاهی) مورد ارزیابی قرار دهیم. مهمترین نتیجه حاصل از پژوهش حاضر نشان میدهد برای ایجاد ارتباطی سازنده با گویشوران زبان خارجی، دانش زبانی و حتی درونداد کامل زبان از تأثیر چندانی برخوردار نیست، بلکه ایجاد محیط محاورهای شبیهسازیشده به فرهنگ و اجتماع گویشوران خارجی، کارکردگرایی و کارمحوری، زمینهسازی برای کاربرد زایشی توانشِ زبانی و در نهایت، برونداد مداوم و عملی زبان از سوی زبانآموز، نقش برجستهای در ایجاد انگیزه و تسلط به زبان خارجی ایفا میکند.
In recent years, extensive efforts have been done in developing new educational methods for teaching foreign language in order to increase the language learners' proficiency. This study aims to assess the role of the combined approach of the notional functional syllabus approach and the task-based approach for the purpose of "Arabic for the general aims" and "Arabic for the general academic aims". This assessment has been applied by investigating the required capabilities in learning two skills of speaking and listening in Arabic language by using the descriptive-analytical method. The most important result obtained from this study is that for having an effective communication with the speakers of foreign languages, the issue of linguistic knowledge and even full language input are not so much effective. The factors, which play a significant role in mastering the second languages, include: providing a conversational environment similar to the culture and community of its native speakers, making the process of learning functional and applicable, planning for the creative usage of language ability, and lastly, practical and continuous reproducing of language by the learners.