Abstract:
این تحقیق با هدف بررسی ویژگیهای موثر بر برندسازی مکان در شبکه اجتماعی اینستاگرام با استفاده از تکنیک داده کاوی انجام گرفته است. در این تحقیق صفحات اینستاگرام سه مقصد توریستی داخلی و چهار مقصد توریستی خارجی مورد بررسی قرار گرفت و در یک بازه یک ساله، 912 پست اینستاگرامی در صفحات مورد نظر بررسی شد. تجزیه و تحلیل و دادهکاوی با استفاده از نرم افزار IBM SPSS Modeler انجام شد و از روش دستهبندیهای مبتنی بر قانون به منظور تجزیه و تحلیل دادهها و همچنین یافتن ویژگیهای مهم در مجموعه داده جمعآوری شده، استفاده شد. در این پژوهش نشان داده شد عواملی مانند نوع، محتوا، ماه و روز انتشار پست، تعداد تگ و هشتگ و نوع کپشن بر مشارکت مخاطبان و آگاهی از برند مکان تاثیر دارند. با استفاده از نتایج این تحقیق سازمانهای متعددی که مسئولیت برندسازی مکان گردشگری را برعهده دارند میتوانند عواملی که بر برند مکان در شبکههای اجتماعی تاثیر دارد را، آموخته و مخاطبان بیشتری را از آن مکان و برند گردشگری آگاه کنند و تحت تاثیر قرار دهند.
Objective: Today, with the presence of social media, place branding, which is one of the recent concepts in tourism, provides the possibility to create an effective and unique perception in the minds of tourists of the attributes and characteristics of the place.This study aimed to investigate the features affecting place branding in the social network (Instagram) using data mining technique.
Method: In this research, three domestic tourism destinations and four foreign (international and Middle east) tourism destinations were examined and over a period of one year 912 Instagram posts were reviewed on the target pages. In order to analyzing and data mining, method of Association rule mining were done by IBM SPSS Modeler software.
Findings: The present study used a factors such as type, content, month and day of posting, tag and hashtag and caption on Instagram have an impact on audience engagement and personal brand awareness.
Result: Using the results of this study, numerous organizations, responsible for branding a tourism destination, can learn the factors that influence place branding in social networks and make their audience more aware of that tourism place.