Abstract:
این مقاله برآن است تا با رویکرد زبان شناسی زیست محیطی، به تحلیل انتقادی متون تبلیغاتی مدارس طبیعت بپردازد. روش به کار رفته در این تحقیق توصیفی تحلیلی است و متون تبلیغاتی مدارس طبیعت را به منزله دادههای خود برگزیده است. دادهها از طریق کانالهای تلگرامی مدارس طبیعت، طی سه سال (1395، 1396 و 1397) جمع آوری شدهاند. این متون غالبا برگرفته از وهاب زاده (1392، 1395) هستند. درنهایت تعداد 45 متن گفتمان مدار انتخاب شده است که درمجموع از 274 بندجمله تشکیل شدهاند، و هر بند جمله به شیوه دستور نقشی نظام مند هلیدی و از منظر فرانقشهای تجربی، بینافردی، و متنی و درنهایت با رویکرد زیست محیطی مورد تحلیل قرار گرفت. مسئله پژوهش این است که متون تبلیغاتی مدارس طبیعت چه دیدگاهی را نسبت به محیط زیست ترویج میدهند. هدف این بررسی یافتن رابطه انسان و محیط زیست در مدارس طبیعت و پی بردن به دیدگاه و نگرش این مدارس است. نتایج حاکی از این است که محتوای 168 بند یعنی تقریبا 61 درصد بندها، انسان را به حفظ محیط زیست و استفاده صحیح از طبیعت تشویق میکند و در 149 مورد، یعنی تقریبا 55 درصد، رابطه دوستانه انسان و طبیعت یا طبیعت دوستی وجود دارد. درنتیجه این مدارس در تغییر نگرش انسان نسبت به محیط زیست نقش اساسی دارند و کودکان را به حفاظت از طبیعت سوق میدهند.
Ecolinguistics is a branch of linguistics that examines the role of language in creating environmental problems, and in providing possible solutions to these problems. This discipline demonstrates the environmentally destructive language uses, and the "human-centered" attitude of the environment that represents the natural world only for the benefit of humans, and critically analyzes them. This study aims to analyze the discourse of educational and promotional texts in nature schools with the approach of ecolinguistics and Examine the schools' promotional perspective on the environment'.The method used in this study is descriptive-analytical and has selected educational and promotional texts of nature schools as their data. Data collected through telegram channels of nature schools over the past three years. Finally, 45 targeted texts were selected, comprising a total of 274 clauses. Each clause of the sentence was analyzed based on Hallidays systemic functional grammar from the perspective of experiential, interpersonal, and textual metafunction, and ultimately ecolinguistics approache, To investigate how nature is represented and how humans interact with nature. The results show that the content of 168 clauses, ie 61 percent of clauses, encourages humans to conserve the environment and make proper use of nature and In 149 cases, approximately 55%, there is a human-nature or nature-friendly relationship. As a result, these schools play a key role in changing human attitudes toward the environment, leading children to conserve nature.