Abstract:
چکیده
پژوهش حاضر باهدف طراحی مدلی برای توانمندسازی مدیران در صنعت بانکداری مبتنی بر مطالعهی آمیخته و با رویکرد توصیفی ـ اکتشافی صورت گرفته است. جامعه آماری پژوهش شامل خبرگان دانشگاهی و همچنین مدیران ارشد بانک مرکزی بوده است. نمونه آماری تا مرحله اشباع نظری دادهها شامل 15 نفرکه به روش هدفمند قضاوتی انتخاب شدهاند. ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش شامل مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه خبره مبنا است. برای تجزیهوتحلیل دادهها در بخش کیفی از روش تحلیل مضمون و در بخش کمی به روش مدلسازی نرم ساختاری ـ تفسیری (ISM) انجامشده است. نتایج تحلیل مضمون منتج به شناسایی مضامین و مقولههای مرتبط با توانمندسازی مدیران در صنعت بانکداری گردید. همچنین در بخش دوم، مبتنی بر مضامین و مقولههای شناساییشده و با استفاده از روش مدلسازی نرم ساختاری ـ تفسیری، مدل توانمندسازی مدیران در صنعت بانکداری طراحی گردید که در پنج سطح ارائهشده است.
Abstract
The aim of this study was to design a model for empowering managers in the banking industry based on a mixed study with a descriptive-exploratory approach. The statistical population of the study included academic experts as well as senior managers of the Central Bank (such as board members, managers, heads of departments and senior experts in the central bank). The statistical sample up to the theoretical saturation stage of the data was selected by 15 people in a purposeful judgment method. Data collection tools in this study include a semi-structured interview and a basic expert questionnaire that the validity of the measurement tools was confirmed by the content method and the reliability of the interview was confirmed by the open test method. Data analysis was performed in the qualitative part by thematic analysis method and in the quantitative part by soft structural-interpretive modeling (ISM) method. The results of content analysis led to the identification of themes and categories related to the empowerment of managers in the banking industry. Also in the second part, based on the identified themes and categories and using soft structural-interpretive modeling method, a model for empowering managers in the banking industry was designed, which was presented at five levels and includes major categories such as "structural enablers", "Are "managerial empowerments", "knowledge empowerments", "motivational empow-erments", "empowering actors", "psychological empowerment", "behavioral empowerment", and "behavioral consequences".
Machine summary:
همچنین در بخش دوم ، مبتنی بر مضامین و مقوله های شناساییشده و با استفاده از روش مدل سازی نرم ساختاری ـ تفسیری، مدل توانمندسازی مدیران در صنعت بانکداری طراحی گردید که در پنج سطح ارائه شده است .
(به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) با اقتباس از جمع بندی که از پیشینه های پژوهشی انجام شده در داخل و خارج از کشور در حوزه های «توانمندسازی مدیران »، «ابزارهای توانمندساز» و «عوامل مؤثر در توانمندسازی مدیران » صورت گرفته است در ادامه به بیان جنبه های نوآورانه این پژوهش پرداخته شده است ؛ نگاهی به مبانی نظری موجود در رابطه با توانمندسازی مدیران و همچنین پیشینه های تجربی که در این رابطه انجام شده است نشان میدهد که در تحقیقات پیشین نیز به ارائه مدل توانمندسازی مدیران در صنایع مختلف دولتی، غیردولتی ، تولیدی و یا خدماتی اشاره گردیده است و هریک در مدل های ارائه شده به مقوله های توانمندسازی مدیران در حوزه روان شناختی و یا رفتاری مدیران اشاره کرده اند که مبتنی بر نوع کسب وکار یا صنعت تا حدودی افتراق هایی بین آنان دیده میشود.
درنهایت با توجه به سطح بندی عوامل یادشده ، مدل نهایی ساختاری ـ تفسیری مربوط به توانمندسازی مدیران در صنعت بانکداری در شکل ١ ارائه شده است : (به تصویر صفحه مراجعه شود) در این مرحله متغیرهای پژوهش مبتنی بر قدرت نفوذ و میزان وابستگی در چهار دسته تقسیم بندی میشوند.