Abstract:
قصص قرآن دارای جنبههای نمایشی بوده و میتوان آنها را از این جهت مورد بررسی قرار داد. واژه نمایش در یونانی صرفاً به معنای کنش است. کنش بهعنوان مهمترین عنصر درام است. جیمز تامس، نظریهپردازی است که بر اساس روش فرمالیستی، متن نمایشی را مورد بررسی قرار میدهد. او در توضیح عمل شخصیت، از کنشهای دراماتیک جسمی نام میبرد. کنشهای جسمی، کنشهایی هستند که بهصورت غیرکلامی بیان میشوند. این پژوهش با هدف تبیین کنشهای جسمی در قصص قرآن، تلاش دارد تا به این پرسش اساسی پاسخ دهد که وجه نمایشی کنشهای جسمی در قصص قرآن چیست؟ در نهایت به این فرضیه دست یافت که آیا قصههای قرآن دارای وجوه دراماتیک است یا خیر. روش تحقیق بهصورت تجزیه اطلاعات و بهصورت استقرائی ـ تفسیری و روش توصیفی ـ تحلیلی است. نتایج تحقیق نشان میدهد کنشهای جسمی مانند هبوط حضرت آدمg، کشتی حضرت نوحg در قصص قرآن دارای ارزش دراماتیک بوده و میتوان از این کنشها در خلق موقعیتهای نمایشی بهره برد.
The stories of the Quran have dramatic aspects and they can be analyzed from this point of view. The word drama in Greek simply means action. Action is the most important element of drama. James Thomas is a theoretician who examines the dramatic text based on the formalist method. In explaining the action of the character, he mentions physical dramatic actions. Physical actions are actions that are expressed non-verbally to explain the physical actions in the stories of the Quran. This research tries to answer the basic question what is the representational aspect of the physical actions in the stories of the Quran? Finally, he reached the hypothesis that whether the stories of the Quran have dramatic aspects or not. The research method is information analysis and inductive-interpretive and descriptive-analytical. The results of the research show that physical actions such as the descent of Adam (A.S) and the ark of Noah (A.S) in the stories of the Quran have dramatic value and these actions can be used in creating dramatic situations