Abstract:
احساس تنهایی، یک حالت ذهنی نامطلوب است که از احساس عدم رابطه با دیگران سرچشمه میگیرد. تجربه تنهایی، رخداد رایجی است که در میان مردم یافت میشود. از دیگر سو، به عقیده برخی از مفسران این مکانیزم روانشناختی، با ایجاد علقه و پیوند با خداوند، قابل دفع و رفع است و این امر درونیِ پاتالوژیک میتواند با پیجویی و رویارویی جدی با آن، کنترل شود. جستار پیشرو، با روش توصیفی - تطبیقی و با ابزار کتابخانهای، نظرات برخی روانشناسان را بر اساس آموزههای دینی، مورد ارزیابی قرار داده و با مقایسه تطبیقی، به پیجویی و چارهاندیشی در اینباره پرداخته است. برابر یافتههای این پژوهش، گروهی از راهکارهای پیشگیرانه ارائه شده و راهکارهای مقابلهای آن در دو گروه «فیزیکی-جسمانی» و «نفسانی-معنوی» توصیف شدهاند. گروه اول دوگونه راهکار معرفی کرده و گروه دوم چهارگونه راهکار معرفی کرده است. با این بررسی، میتوان همراستا و همجهتی برخی نظرات روانشناسی و آموزههای دینی را تأیید کرد و بر عدم تهافت، بلکه همسویی و مکمّل یکدیگر بودن آنها، تأکید ورزید.
Feeling loneliness is an undesirable mental state that stems from the feeling of not being in a relationship with others. The experience of loneliness is a common occurrence among people. On the other hand, according to some Quranic commentators, this psychological mechanism can be repelled and eliminated by creating interest and connection with God, and this pathological internal matter can be controlled by pursuing and confronting it seriously. The present study, with a descriptive-comparative method and with the help of library data, evaluates the opinions of some psychologists based on religious teachings and, by comparative comparison, seeks and finds a solution in this regard. According to the findings of this study, a group of preventive strategies has been presented and its coping strategies have been described in two groups: “bodily-physical” and “psychic-spiritual”. The first group introduced two types of solutions and the second group introduced four types of solutions. With this study, it is possible to confirm some aspects of psychology and religious teachings directly and directionally and emphasize their non-interference, but their complementarity and complementarity with each other