Abstract:
هدف این پژوهش، طراحی سناریوهای جذب و استخدام ویژۀ کارکنان نسل Z است. پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای توصیفی ـ تحلیلی کیفی و از نظر هدف، کاربردی است. جامعۀ پژوهش شامل 12 نفر از خبرگان صنایع پتروشیمی است؛ و 31 شاخص از طریق روش دلفی شناسایی شد و شاخصها با استفاده از روش معادلات ساختاری ـ تفسیری و تشکیل ماتریس دستیابی، مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش 5 سطح دارای اهمیت در شناسایی عوامل مؤثر در جذب و استخدام کارکنان نسل Z را مشخص نمود. در سطح اول 5 شاخص (شایسته گزینی، بهبود گزینش سازمانی، جذابیت سازمانی، برجسته کردن اهداف و ارزشها، ایجاد محیط پاسخگویی و پذیرش مدیران تحولی)، سطح دوم 3 شاخص (توسعۀ فرهنگ نسل Z، توجه به ارزشهای کارکنان و تیم محوری، ارتباطات بین فرهنگی) در سطح سوم 5 شاخص (تشکیل دولت الکترونیک، تکیهبر دورکاری، ارتقاء زیرساختهای فناورانه، عملکردهای حمایتی، حذف بروکراسیها)، در سطح چهارم 6 شاخص (بهکارگیری مهارتهای دیجیتالی، ایجاد سازمان چند فرهنگی، بهبود کیفیت زندگی کاری و رضایت شغلی، تطبیق با فرهنگ کاری، حس تعلق به کار و سازمان یاد دهنده، تقسیمکار با توجه به تواناییهای نسل، برنامهریزی برای کاهش تغییر مداوم شغلی)، در سطح پنجم 5 شاخص (سیاستهای آموزشی در رشتههای مدیریت و افزایش مهارتآموزی، دورههای آموزش حین خدمت و توانمندسازی کارکنان، تبدیل نیروی کار علاقهمند به نامزد احراز شغل، دادن مزایای متناسب با توانمندیهای علمی و مهارتی شغل، برنامهریزی طراحی شغلهای جاذب بر اساس علم و توانمندی نسل) تعیین شد. متغیرهای نیازسنجی و اطلاعرسانی همگانی، جذاب کردن شغل برای نسل z، سنجش ضریب ظرفیت و کارایی فرد هنگام استخدام، سنجش مهارت رایانهای افراد، استخدام با استفاده از شبکههای اجتماعی، درخواست شغلی آنلاین و ساخت برند شخصیتی بهعنوان زیربناییترین عناصر مدل شناسایی شدند.
Purpose: The purpose of this research is to design special recruitment and use scenarios for Generation Z employees.
Method: The present research is a qualitative descriptive-analytical research and in terms of purpose, it is applied. The research community includes 12 experts from the petrochemical industry. And 31 indicators were identified through the Delphi method and the indicators were analyzed using the method of structural-interpretive equations and the formation of the achievement matrix.
Findings: The results of the research identified 5 important levels in identifying effective factors in attracting and hiring generation Z employees. In the first level, 5 indicators (merit selection, improving organizational selection, organizational attractiveness, highlighting goals and values, creating an environment of accountability and acceptance of transformational managers), in the second level 3 indicators (developing generation z culture, paying attention to the values of employees and team-oriented, communication between cultural) in the third level, 5 indicators (formation of electronic government, relying on remote work, upgrading technological infrastructure, support functions, eliminating bureaucracies), in the fourth level, 6 indicators (using digital skills, creating a multicultural organization, improving the quality of work life and satisfaction career, adaptation to work culture, sense of belonging to work and teaching organization, division of work according to the abilities of the generation, planning to reduce continuous job change), at the fifth level 5 indicators (educational policies in management fields and increasing skill training, In-service training courses and employee empowerment, turning the interested workforce into job candidates, giving benefits according to the scientific and skill abilities of the job, planning the design of attractive jobs based on the knowledge and ability of the generation) were determined.
Conclusion: Variables of needs assessment and public information, making jobs attractive for generation z, measuring the capacity and efficiency of a person when hiring, measuring people's computer skills, hiring using social networks, applying for a job online and building a personal brand as the most basic elements. The model was identified.