Abstract:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی پیامدهای مدل برنامهریزی استراتژیک بازاریابی جامع در کسبوکارهای برخط انجام شده است. در پژوهش حاضر با رویکرد کیفی مبتنی بر نظریه زمینهای و از طریق مصاحبه عمقی با اساتید دانشگاه و مشاورین حوزه برنامهریزی استراتژیک بازاریابی و مدیران متخصص در حوزه کسبوکارهای برخط، پیامدهای مدل برنامهریزی استراتژیک بازاریابی جامع در کسبوکارهای برخط شناسایی شدند. مشارکتکنندگان از طریق فرایند نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و مصاحبهها تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافتند و در نهایت 10 مصاحبه عمقی انجام شد. جهت تحلیل دادهها، از اصول نظریه زمینهای (کدگذاری باز و محوری و گزینشی) استفاده شده است و مفاهیم و مقولات از طریق نرمافزار تحلیل محتوای MAXQDA نسخه2020 ایجاد شدهاند. نتایج کدگذاری دادهها به شناسایی 55 مفهوم منجر شد که در قالب 7 مقوله اصلی دستهبندی شدند. بر این اساس مقوله هستهای شناسایی شده، مقوله برنامهریزی استراتژیک بازاریابی جامع برخط است و 6 مقوله دیگر (دانش برند، نگرش، سفر مشتری در فضای برخط، تجربه مشتری در فضای برخط، ارزیابی و کنترل و عملکرد سازمان) از پیامدهای آن در نظر گرفته شدهاند. نتایج پژوهش حاضر میتواند برای محافل دانشگاهی در راستای ایجاد و ذخیره دانش، برای شرکتهای فعال در حوزه کسبوکارهای برخط و مدیران بازاریابی مورد استفاده قرار گیرد.
Introduction: The process of changes in societies and companies shows that it is currently inevitable to pay attention to online activities from the points of view of both suppliers and customers. Many companies active in the field of online business have realized the severity of the changes, especially in the field of competition and technology. However, due to the lack of a suitable written plan and strategy, they have not been able to solve their problems, especially in market management. So, in order to solve the problems of companies, the use of holistic strategic marketing plan models seems necessary. These models are of special importance with regard to the online space, which is a dynamic space, the output of the general stages of the holistic strategic marketing plan models (compilation, implementation and evaluation), and the general results of the actions taken. From this point of view, to continue the life of the organization and its survival, it is necessary to identify the other components and consequences of holistic strategic marketing plan models which have not been considered in the previous models. Therefore, our goal in this research is to identify the results of using a holistic strategic marketing plan model in online businesses. The qualitative question of the research is ‘What are the outcomes of the holistic strategic marketing plan model in online businesses?’ Methodology: The current research was conducted with the aim of identifying the outcomes of using holistic strategic marketing plan models in online businesses. It is a type of qualitative research. Examining the existing literature and the inconsistency of the findings to solve the problems of our society necessitated the use of the grounded theory. This research also seeks to generate and expand the theory from qualitative data. To do the research, an in-depth interview method was used to collect information, and an almost unstructured interview was conducted with each person selected from the target audience. The statistical population of this research consisted of university professors and consultants in the field of strategic marketing planning and the managers specializing in online businesses who were also active in this field. The purposeful sampling strategy was used to explore the phenomenon under study. The data collection in this research continued until theoretical saturation, and a total of ten in-depth interviews were conducted. The interviews lasted from about one hour to three hours. They were fully recorded and immediately implemented without changes. The data analysis was based on the principles related to the contextual theory (open, axial and selective coding), and the concepts and categories were created through a content analysis with the MAXQDA software version 2020. Results and Discussion: The data analysis led to the identification of 55 concepts. Finally, one main category was classified as the core category, and the other six main categories were classified as the consequences of an online holistic strategic marketing plan model. The data coding was done in the three stages of open, axial and selective coding. Regarding the open coding in this research, after implementing each interview in the software, open coding was started, and each line or paragraph containing a point related to the research question was assigned a tag of words that indicated that point. Then, the codes obtained from the interviews were compared, and the similar codes were placed next to each other. At this stage, after removing similar codes, finally, 55 concepts were identified. In the axial coding stage, the concepts obtained in the open coding stage were compared, combined and reduced, and the codes containing similar meanings were placed next to each other and under the sub-categories or directly under the main categories. Finally, the identified concepts were classified under seven main categories. As for selective coding, the core category was an online holistic strategic marketing plan, and the other main categories (namely brand knowledge, attitude, customer journey online, customer experience online, evaluation and control and organization performance) were considered as the outcomes of the online holistic strategic marketing plan model. Conclusion: Considering the cultural, economic, social and political differences between our country and the other societies in which the related research has been conducted, the current research with a localization approach has presented the results of a holistic strategic marketing plan for online businesses. The insight provided by the present research can be used in academic circles to create and store knowledge as well as by the companies active in the field of online businesses and marketing managers.
Machine summary:
بر این اساس مقوله هسته ای شناسایی شده ، مقوله برنامه ریزی استراتژیک بازاریابی جامع برخط است و ٦ مقوله دیگر (دانش برند، نگرش ، سفر مشتری در فضای برخط ، تجربه مشتری در فضای برخط ، ارزیابی و کنترل و عملکرد سازمان ) از پیامدهای آن در نظر گرفته شده اند.
با توجه به فضای برخط که فضایی پویا است و از آنجایی که پیامدها، خروجی انجام مراحل کلی (تدوین ، اجرا و ارزیابی) مدل برنامه ریزی استراتژیک بازاریابی جامع در نظر گرفته میشوند و نشان دهنده نتایج کلی اقدامات صورت گرفته هستند، از اهمیت ویژه ای برخوردارند.
در این پژوهش مقوله هسته ای و اصلی شناسایی شده ، مقوله برنامه ریزی استراتژیک بازاریابی جامع برخط است و ٦ مقوله دیگر (دانش برند، نگرش ، سفر مشتری در فضای برخط ، تجربه مشتری در فضای برخط ، ارزیابی و کنترل و عملکرد سازمان ) جزء پیامدهای آن در نظر گرفته شده اند.
نتایج پژوهش حاضر که با هدف شناسایی پیامدهای مدل برنامه ریزی استراتژیک بازاریابی جامع در کسب وکارهای برخط انجام شده است ، میتواند برای محافل دانشگاهی در راستای ایجاد و ذخیره دانش ، برای شرکت های فعال در حوزه کسب و کارهای برخط و مدیران بازاریابی مورد استفاده قرار گیرد.
در ادامه بر اساس یافته های پژوهش حاضر، پیشنهادهایی ارائه شده است : با توجه به نتایج پژوهش حاضر، پیشنهاد میشود شرکت های فعال در حوزه کسب و کار برخط متغیرهای نگرش ، تجربه مشتری در فضای برخط ، دانش برند، سفر مشتری در فضای برخط ، ارزیابی و کنترل و عملکرد سازمان را جزء پیامدهای مدل برنامه ریزی استراتژیک بازاریابی جامع برخط مورد بررسی قرار دهند.