Abstract:
جهانبینی اسلام با برخورداری از آیات و سنن الهی،مبنای تمامی فعالیتهای اجتماعی و برخورد با جهان بوده و نظام اقتصاد اسلامی به عنوان یکی از انواع نظامهای بینابینی اقتصادی،دربارهء یکی از موارد کاربرد علم اقتصاد(بازاریابی)نظریات گوناگونی داشته است.در مقالهء حاضر،تلاش بر این است تا به طور مقایسهای نظریات روحانیون و مدیران شرکتهای دولتی و خصوصی در زمینهء سیاست عمومی بازار و فرضیههای موجود بررسی شود. در این بررسی،چندبعدی بودن سیاست عمومی بازاریابی در نظام اقتصادی اسلام مورد تأیید قرار گرفته و پس از آزمونهای آماری و تست فرضیههای مطرحشده،موارد اختلاف و اشتراک نظر این سه دسته مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.چنانچه بر اساس نظام اقتصادی اسلام،فلسفهء بازاریابی اجتماعی،به عنوان یکی از فلسفههای مطرح بازاریابی تعریف شود،میتوان آن را به مثابهء فلسفهء بازاریابی مورد نظر اسلام پذیرفت.
Machine summary:
"مقایسهای نظریات روحانیون و مدیران شرکتهای دولتی و خصوصی در زمینهء سیاست عمومی بازار و
در این بررسی،چندبعدی بودن سیاست عمومی بازاریابی در نظام اقتصادی اسلام مورد تأیید قرار
قرار میکنند ولی نظام اقتصادی اسلام را باید از مفاد احکام فقهی و مضمون دیگر
بر این اساس،به دست آوردن دیدگاه علمای اسلام و مدیران،نسبت به فلسفهء مدیریت بازاریابی در اقتصاد
اسلامی و آگاهی مدیریت بازار از فلسفهء بازاریابی مورد نظر اسلام،از اهداف
اسلامی از فلسفهء مدیریت بازاریابی مورد نظر مکتب اقتصادی اسلام بوده است.
فلسفهء بازاریابی اجتماعی،فلسفهای تجربی است و اینکه توجه مدیران بازار را به این
بازاریابی مورد نظر اقتصاد اسلامی از طرف دیگر،پژوهش حاضر را به سمت تدوین
فرضیهء 1:در نظام اقتصادی اسلام،سیاست عمومی بازاریابی چندبعدی است.
فرضیهء 2:فلسفهء بازاریابی نظام اقتصادی اسلام،فلسفهء بازاریابی اجتماعی است.
مقایسه با مدیران شرکتهای خصوصی اعتقاد دارند که فلسفهء بازاریابی باید نسبت به
خصوصی نسبت به روحانیون اعتقاد قویتری دارند که وظیفهء بازاریابی این است که
بازاریابی اهداف معنوی سازمان(مانند کمک به مؤسسات خیریه)مورد نظر است و
سایر زمینهها اعتقاد قویتری نشان دادهاند؛از جمله وظیفه بازاریابی این است که میزان مصرف را در میان مصرفکنندگان افزایش دهد و اطلاعات مربوط به نقصان
دولتی،نسبت به مدیران شرکتهای خصوصی در این مورد که وظیفهء بازاریابی
اقتصادی اسلام مورد تأیید قرار گرفته،اما مدیران شرکتهای دولتی و خصوصی
دیدگاه روحانیون و تا حدی مدیران شرکتهای دولتی و خصوصی به فلسفهء
دیدگاه مدیران شرکتهای دولتی و خصوصی در زمینهء فلسفهء مدیریت بازاریابی
مدیریت بازار از فلسفهء بازاریابی مورد نظر بر اسلام معتقدند اما برای رسیدن به"