چکیده:
با رقابتی و پیچیدهتر شدن تجارت در سطح بینالملل لزوم توجه مدیران به استراتژیهای ورود به بازارهای جهانی به عنوان یک مزیت رقابتی برای شرکتها مطرح شد. در عصر حاضر، اندازهگیری عملکرد با توجه به محیط های پیچیده و پویا نقش حیاتی در موفقیت سازمانها ایفا میکند. مدلهای مختلفی برای اندازهگیری عملکرد توسعه داده شدهاند. یکی از این مدلها، کارت امتیازی متوازن میباشد که دارای مزایای زیادی نسبت به سایر روشهای مشابه است. در این تحقیق به ارزیابی عملکرد استراتژیهای ورود به بازارهای خارجی شرکت ایران خودرو در طی سالهای 88 و 89 با استفاده از روش کارت امتیازی متوازن پرداخته شده است. استراتژیهای شرکت و شاخصهای موثر بر عملکرد آنها بر اساس ادبیات پژوهش و پرسشنامه شناسایی و با استفاده از نظر خبرگان در مناظر کارت امتیازی متوازن جانمایی شده است و جهت تعیین درجه ارجحیت مولفهها نسبت به یکدیگر از تکنیک AHP فازی استفاده شده است براساس نتایج حاصل منظرهای کارت امتیازی متوازن به ترتیب درجه موفقیت عبارتند از: منظر نوآوری و توسعه 65%، مشتری 46%، فرآیندهای کسبوکار 44% و مالی 19%.
With business being more competitive and complicated at international level، necessity of managers’ attention to entry strategies to global markets was introduced as a commercial advantage for companies. In current arena، performance evaluation plays an important role in companies’ success according to complicated and dynamic environments. Various models are developed to measure performance. One of these models is balanced scorecard which has many priorities upon similar methods. This study deals with performance assessment of Iran khodro strategies to enter foreign markets during years 88 and 89 using balanced scorecard. Company strategies and effective index upon these strategies performance is exhibited on the basis of research literature and identification questionnaire and by using experts’ views in balanced scorecard. fuzzy AHP technique is used to determine the degrees of parameters priority to each other. Based on the results of the degree of success of the balanced scorecard perspectives are: Innovation and development prespective 65%، customer 46%، business processes 44% and financial 19%.
خلاصه ماشینی:
"( به تصویر صفحه مراجعه شود)جدول شماره (٥) مدل BSC توسعه یافته برای ارزیابی عملکرد استراتژی های ورود به بازارهای خارجی مناظرBS C استراتژی شاخص ها توانمندسازی بخش طراحی و توسعه ( از طریق توسعه محصولات ، پلتفرم و قوای محرکه ) (S١) تعداد شـــرکاء همکار در بخش طراحی و توسعه تنوع محصولات در کلاس A و B ( بخش ارزان قیمت کلاس B) توسعه همکاریهای استراتژیک با خودروسازان جهانی(S٢) تعداد شرکاء تجاری تنوع پورتفولیوی محصولات چابک سازی زنجیره تامین برای توسعه و بهبود فرآیند صادرات (S٣) تعداد نمایندگیهای فروش فعال عملکرد نمـاینـدگیهای فروش و خدمات پس از فروش ارتقاء برند شرکت ایران خودرو و محصولات آن در بازار هدف (S٤) تیراژ تولید کیفیت محصولات کیفیت خدمات پس از فروش تنوع پورتفولیوی محصولات بهبود کیفیت خدمات فروش و سطح خدمات پس از فروش (S٥) کیفیت خدمات فروش کیفیت خدمات پس از فروش عملکرد نمـاینـدگیهای فروش و خدمات پس از فروش طراحی و توسعه خودرو ارزان قیمت (S٦) تعداد خودروهای ارزان قیمت تنوع محصـولات در کلاس A وB ( بخش ارزان قیمت کلاس B) تنوع محصولات در کلاس C وD کسب مزیت های نسبی رقابتی پرتفولیوی محصولات و خدمات پس از فروش در راستای افزایش رضایت مشتریان (S٧) تنوع پورتفولیوی محصولات کیفیت خدمات پس از فروش توسعه همکاریهای استراتژیک با کشورهای اسلامی(S٨) نرخ رشد فروش در کشورهای اسلامی تعداد بازارهای کشورهای اسلامی شرکاء تجاری در کشورهای اسلامی توسعه صادرات مستقیم و غیر مستقیم (S٤) ارز آوری سودآوری ( به تصویر صفحه مراجعه شود) درنهایت با توجه به جدول مقایسه زوجی AHP فازی از روش تحلیل توسعه ای به کمک نرم افزار Excel و با حل دستی وزن نسبی مناظر نسبت به هدف اصلی و همچنین وزن نسبی استراتژیها نسبت به مناظر کارت امتیازی متوازن و وزن نسبی شاخص های مربوط به هر استراتژی نسبت به استراتژی مربوطه بدست آمده است برای محاسبه وزن نهایی هر یک از استراتژیها لازم است اوزان استراتژیهای هر منظر در وزن منظری که استراتژی در آن قرار دارد ضرب نماییم و همچنین برای بدست آوردن وزن نهایی هر یک از شاخص ها لازم است اوزان شاخص ها ی هر استراتژی در وزن نهایی استراتژی و منظری که شاخص در آن قرار دارد ضرب نماییم جدول شماره ٦ وزن هریک از مناظر BSC و وزن اولیه و نهایی استراتژی ها و شاخص ها را نشان میدهد."