چکیده:
با توجه به رشـد ابزارهای دیجیتال ، تمایل ناشـران به تبدیل کتاب هایشان به کتاب دیجیتال افزایش یافته اسـت ، اما هر کتابی برای این کار مناسـب نیسـت . برای تصمیم گیری در زمینه تولید کتاب های دیجیتال باید سه عنصر محتوای کتاب ، فرمت دیجیتال ، و ابزار مطالعه آن را به دقت بررسی کرد. با توجه به یافته های نظرسنجی انجام شده از سوی محقق و نظرسنجی های دیگر محققان ، درمی یابیم که کتاب هایی با محتوای داستانی و آموزشی قابلیت تبدیل به فرمت دیجیتال را دارند. از طرف دیگر، کتاب هایی با موضوع کودک و کتاب های مقدس هنوز به صورت چاپی با اقبال بیشتری برای فروش مواجه اند. در بخش دیگری از مقاله ، به بررسی فرمت های مختلف ارائه کتاب الکترونیک پرداخته شده است . محبوب ترین فرمت های کتاب دیجیتال PDF، Kindle و Epub هستند. این سه فرمت بیشترین قابلیت را در میان انواع فرمت های موجود دارند و بیشترین کتاب های الکترونیک هم با این فرمت ها منتشر شده اند. سومین عنصر مهم در نشر الکترونیک ابزار مطالعه است که با توجه به نظرسنجی های انجام شـده به این نتیجه رسـیدیم که مخاطبان از یک ابزار مطالعه انتظار قابلیت خوانایی متن ، پوشش فرمت های مختلف کتاب الکترونیک ، اندازة مناسـب صفحه نمایش ، و دوام بالای باتری را دارند. با توجه به ویژگی های ابزارهای مختلف مطالعه کتاب ، این نتیجه حاصل شد که کتابخوان بهترین وسیله برای مطالعه کتاب الکترونیک است
خلاصه ماشینی:
"طبق این گـزارش ، درصد فروش کتاب های الکترونیک به صورت زیر اسـت : اما کارشناسـان نشر کتاب دربارة آیندة نشـر الکترونیک پیش بینی کرده اند که کتاب های خاصی مانند آشـپزی و راهنمای سـفر، به صورت اپلیکیشن و کتاب الکترونیک ، به نمودار١: درصد فروش ژانرهای مختلف کتاب الکترونیک (Canyon ,٢٠١١) زندگینامه تجاری رمانتیک دوستیابی معاصر اسرار آمیز فانتزی شهری تاریخی غیرداستانی جنایی ماوراءالطبیعه ترسناک کمدی بزرگسالان علمی تخیلی تریلر فانتزی معمایی 105 تابستان ١٣٩١ شماره ششم همراه ویژگی های تعاملی همچون به روزرسانی آنلاین و اشتراک ، بیشتر ارائه شوند.
رایانۀ رومیزی ، لپ تاپ ، نمودار٤:مقایسۀدرصداهمیت قابلیت های مختلف فرمت کتاب الکترونیک 90 80 70 60 50 40 30 20 1 0 قابلیت قابلیت قابلیت امکان تعامل قابلیت امکان پخش ویدیونمایش جدول پخش صدا با دیگران نمایش عکس نشانه گذاری در متن 112 تابستان ١٣٩١ شماره ششم تبلت ، و تلفن همراه از دیگر ابزارهای مورد استفاده برای مطالعۀ کتاب الکترونیک هستند.
نتایج به دست آمده ، در بازة زمانی یک سال ، به این شرح است : نمودار٥: مقایسۀ درصد استفاده از ابزارهای مختلف برای مطالعۀ کتاب الکترونیک 90 80 70 60 50 40 30 20 1 0 کتابخوان اسمارت فون تبلت رایانه ولپ تاپ 11 3 تابستان ١٣٩١ شماره ششم ٤٢ درصد خوانندگان کتاب خود را از طریق رایانه مطالعه کرده اند.
سومین عنصر مهم ، در نشر کتاب الکترونیک ، ابزار مطالعه است که نتایج نظرسنجی انجام شده نشان می دهد مخاطبان از یک ابزار مطالعه انتظار قابلیت خوانایی متن ، پوشش فرمت های مختلف کتاب الکترونیک ، اندازة صفحۀ نمایش ، و دوام بالای باتری دارند."