چکیده:
امروزه انتقال کالاهای تولیدی به بازارهای هدف ازمهم ترین چالش های مدیران وتولیدکنندگان اسـت . کتاب نیز کالایی فرهنگی و محصول صنعتی به نام چاپ و نشـر است . این صنعت مانند هر صنعت دیگر نیازمند برنامه ریزی ، سیاست گذاری ، سرمایه گذاری ، و زیرساخت هایی است تا بتواند به یک اهرم فرهنگی و اقتصادی موثر تبدیل شود. ناشران توزیع کتاب را دشوارترین گردنه بر سر راه ارتباط میان خود و خریداران می دانند، و تا زمانی که پخش و فروش کتاب به شکل مطلوب متحول نشود، تولید کتاب هم هر قدر افزایش یابد، تاثیر لازم را در جامعه نخواهد گذاشت . از این رو، در این پژوهش با هدف بررسی وضعیت تولید، توزیع ، و فروش کتاب ـ که به صورت مطالعه موردی در شهر مشهد انجام شده است ـ از دو روش توصیفی و کتابخانه ای استفاده شده است . جامعه آماری متشـکل از همه ناشـران و کتاب فروشان فعال شهر مشهد است ، که با کمک پرسش نامه نظرسنجی شده اند. پس از تحلیل پرسش نامه ها و داده های آماری ، یافته های پژوهش نشان می دهد که موضوعات ادبیات ، دین ، کودک و نوجوان ، و علوم عملی به ترتیب بیشترین فراوانی عناوین ، و زبان ، کلیات هنر و فلسفه کمترین فراوانی را داشته اند. این در حالی است که کتاب فروشان شهر مشهد نیز در زمینه توزیع و فروش کتب حوزة ادبیات ، دین ، فلسفه ، و کودک و نوجوان فعال تر هستند؛ ولی بیشترین نرخ فروش آن ها (به عبارت دیگر، نیاز مخاطب ) به موضوعات درسی و کمک درسی ، دین ، کودک و نوجوان ، و ادبیات اختصاص دارد.
خلاصه ماشینی:
"این در حالی است که کتاب فروشان شهر مشهد نیز در زمینۀ توزیع و فروش کتب حوزة ادبیات ، دین ، فلسفه ، و کودک و نوجوان فعال تر هستند؛ ولی بیشترین نرخ فروش آن ها (به عبارت دیگر، نیاز مخاطب ) به موضوعات درسی و کمک درسی ، دین ، کودک و نوجوان ، و ادبیات اختصاص دارد.
از این رو، در این پژوهش وضعیت تولید، توزیع ، و فروش کتاب در شهر مشهد و تناسب بین عرضه و تقاضا بررسی شده است ، تا یافته های آن برای سیاست گذاران این حوزه شناسه ای از وضع موجود باشد.
ناشران نیز به فراخور زمان سیستم های فروش و انبارداری و توزیع خود را رایانه ای کردند؛ اما به نظر محققان پژوهش ، صنعت نشـر روسـیه ، به خصوص جنبه های تولید و بازاریابی آن ، می بایست از پایه بازاندیشی شود، و تولیدات نشر آن ـ به ویژه برای کتاب های درسی ، درس نامه های دانشگاهی و کتابخانه ها، و راهبردهای بازاریابی و فروش ـ جرح و تعدیل شود.
اما گفتنی است بیشتر فعالیت های برخی کتاب فروشان فروش نوشـت افزار بوده اسـت ؛ از این رو پرسش نامه بین ١٢٠ کتاب فروش ، که طبق اطلاعات اتحادیۀ صنف کتاب ، نوشت افزار، و صحاف مشهد نامشان با عنوان کتاب فروش صرف ذکر شده بود، توزیع شد.
پیشنهادها در پایان ، روی آوردن ناشران به سمت نشر تخصصی و فعالیت در حوزه هایی که کمتر در توجه قرار گرفته است ، نظیر زبان و کلیات ، و همچنین موضوعاتی که عرضه در برابر تقاضا کمتر است ، مانند هنر و فلسفه ، و علوم اجتماعی و کاربردی ، بر اساس نیاز بازار توصیه می شود."