چکیده:
چکیده امروزه تغییر در روابط بین سه بعد اصلی در سیستم های ملی نوآوری یعنی صنعت، دولت و دانشگاه ماموریت جدیدی را بر عهده دانشگاه ها نهاده است که همان پیاده سازی اقتصاد دانش بنیان و حمایت از آن در قالب کارآفرینی دانشگاهی است تا زمینه افزایش ایده های نوآورانه دربین اعضای هیئت علمی ودانشجویان،نوآوریهای بنیادی، تجاری سازی نتایج تحقیقات دانشگاهی و بالطبع توسعه یافتگی یک کشور حاصل شود. هدف ازاین پژوهش طراحی وتبیین مدل کارآفرینی دانشگاهی در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران می باشد. پژوهش حاضر ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر روش پژوهش از نوع روش همبستگی از شاخه مدل یابی معادلات ساختاری است.جامعه آماری تحقیق شامل شرکت دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران می باشد که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی تعداد 100 شرکت به صورت تصادفی انتخاب گردیدند. برای تحلیل دادهها و آزمون فرضیههای پژوهش از الگوی مدل سازی معادلات ساختاری استفاده گردید. نتایج پژوهش مبین وجود رابطه مثبت و معنیدار بین عوامل سازمانی، فردی و نهادی و کارآفرینی دانشگاهی در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران بود.
خلاصه ماشینی:
بدین منظور وفاداری مشتری (خرید مجدد مشتری، پیشنهاد به سایر مشتریان )، تصویر برند، کیفیت خدمات و ارزش ادراک شده مشتری به عنوان متغیرهای تاثیرگذار بر سودآوری مشتری برای سازمان شناسایی شده و بررسی شده که چگونه روابط میان این متغیرها، سودآوری مشتری را برای سازمان افزایش یا کاهش میدهد.
همچنین با توجه به ابعاد شناسایی شده برای متغیر وفاداری مشتری، فرضیات فرعی مربوط به فرضیه اصلی دوم به شرح ذیل مورد آزمون قرار میگیرد: ٢-١: «تصویر برند» بر «تمایل به خرید مجدد» اثر مثبت و معنادار دارد.
با توجه به ابعاد معرفی شده برای متغیر وفاداری مشتری ، فرضیات فرعی مربوط به فرضیه اصلی سوم به شرح ذیل مورد سنجش قرار می گیرد: ٣-١: «کیفیت خدمات » بر «تمایل به خرید مجدد» اثر مثبت و معنادار دارد.
مبتنی بر ابعاد شناسایی شده برای متغیر وفاداری مشتری ، فرضیات فرعی مربوط به فرضیه اصلی چهارم به شرح ذیل مورد تدوین می گیرد: ٤-١: «ارزش ادراک شده مشتری» بر «تمایل به خرید مجدد» اثر مثبت و معنادار دارد.
بنابراین مدل معادلات ساختاری نشان میدهد ارزش ادراک شده مشتری بر تمایل به خرید مجدد اثر مثبت و معنادار دارد.
بنابراین مدل معادلات ساختاری نشان میدهد ارزش ادراک شده مشتری بر پیشنهاد به سایر مشتریان اثر مثبت و معنادار دارد.
Universities and technology transfer: A review of academic entrepreneurship literature.
University start-up formation and technology licensing with firms that go public: a resource-based view of academic entrepreneurship.
Identification of Structural Factors Effecting on Academic Entrepreneurship Development.