چکیده:
هدف این پژوهش بررسی درک قیمت عادلانه بر رضایت مصرف کنندگان است.روش پژوهش فراتحلیلی و از نوع مقاله مروری است.جامعه ی آماری 20نمونه از تحقیقات پیشین صورت گرفته در زمینه درک قیمت عادلانه بر رضایت مصرف کننده است که در طی سال های1998 تا 2014انجام شده و مشخص شد که عوامل تاثیرگذار بر درک قیمت عادلانه همچون قیمتهای مرجع و هزینه های فروشنده و تعصبات فردی وانگیزه فروشنده وکمک به سازمان های کوچک و افراد نیازمند بر درک منصفانه بودن قیمت از دید مصرف کنندگان تاثیر گذار می گذارند و منجر به رضایت مصرف کننده می شوند همچنین مشخص شد که این عوامل رابطه معنادار و مثبتی با درک منصفانه بودن از قیمت دارند.همچنین موضوعات و مسایل و بحران های اقتصادی که مستقیما بر قدرت خرید مصرف کننده تاثیر می گذارد از جمله عوامل موثر بر درک عادلانه قیمت هاست
خلاصه ماشینی:
در این تحقیق جامعه آماری ،بررسی تعدا 20نمونه از تحقیقات پیشین در زمینه بررسی درک قیمت عادلانه بر رضایت مصرف کنندگان است که طی سال های 1998 تا 2014 میلادی صورت گرفته است.
تحقیقات بر روی رفتار مصرف کننده و نحوه درک انها از قیمت های بازار به ویژه در سال های اخیر رشد چشم گیری داشته است چرا که تأثیر مستقیمی در تصمیم خرید آنها دارد.
کاهش قدرت خرید و توان مالی مصرف کنندگان به دلایل بحران ها و فشار های اقتصادی و در دورههای رکود و تورم با افزایش هزینه های تولید و هزینه های فروشندگان تأثیر زیادی بر قیمت ها می گذارد و منجر به افزایش قیمت ها می شود که این موضوع به نوبه خود بر درک عادلانه قیمت ها تأثیرگذار است .
نتیجه گیری هدف این تحقیق بررسی درک قیمت منصفانه بر رضایت مصرف کننده است.
همانطور که می دانیم موضوع رفتار مصرف کننده از جمله عوامل غیر قابل لمس و دشواری است چرا که با افراد سر و کار دارد ،بنابر این تصور و برداشت و درک آنها از قیمت عادلانه متفاوت است اما می توان به انها جهت داد.
(1999), Perceptions of price unfairness: Antecedents and Consequences, Journal of marketing research, Vol. 36, pp.
Pommerehne (1993), On the fairness of pricing – an empirical survey among the general population, Journal of economic behavior and organization, Vol. 30, pp.
Maxwell, Sarah (2002), Rule-based price fairness and its effect on willingness to purchase, Journal of economic psychology, Vol. 23, 2002, pp.
Cox (2004), The price is unfair!, Journal of marketing, Vol. 68, pp.