چکیده:
هدف از این مطالعه بررسی تاثیر مدیریت دانش بازاریابی بر عملکرد سازمانی در صنعت بانکداری ایران میباشد. ابتدا مدلی مفهومی تبیین شد و فرضیههای مرتبط با آن توسط روشهای کمی مورد تایید قرار گرفت. برای سنجش متغیرهای مدل تحقیق پرسشنامه 29 سوالی طراحی و بین مدیران و معاونین بانکهای منطقه 8 تهران توزیع و 110 پرسشنامه بازگشت داده شد که 98 تای آنها معتبر و قابل استفاده بودند. به منظور بررسی پایایی تحقیق از روش تحلیل عاملی تاییدی و آزمون فرضیهها از روش معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج نشان داد که مولفههای مدیریت دانش بازاریابی ارتباط مثبت معناداری بر عملکرد سازمان دارند به طوری که بیشترین تاثیر را بر عملکرد بازار و کمترین تاثیر را با عملکرد مالی دارا میباشد. بیشترین تاثیر مدیریت دانش بازاریابی با عملکرد بازار میتواند گویای اهمیت نگرشهای دانشی در بازاریابی برای موفقیت در کسب سهم بازار و جایگاه بالا در صنعت بانکداری باشد.
The purpose of this study is to detect the relationship between marketing knowledge management (MKM) and organizational performance and the relationship between the factors of performance. A quantitative methodology is adopted in which a model is developed، and hypotheses are stated، in order to examine the proposed. A highly structured questionnaire is developed and distributed to a sample of managers and assistant director in bank. The 110 questionnaires are returned; the number of valid and usable questionnaires is 98. Results from the study show that there are a significant positive correlation between MKM components and performance organization. In addition، the results showed that the market and finacial have the greatest and lest impact on the on the performance organization، consecutively. This result shows important to have a scientific approach to the marketing problem and its position in improvement of the banking industry performance. So that marketing knowledge management affects market، customer and financial performance.
خلاصه ماشینی:
این مقاله گذری کوتاه بر تاریخچه ادبیات مفاهیم عملیاتی و پویای فوق داشته و با بررسی تحقیقات صورت گرفته و نظرسنجی با خبرگان در این حوزه و در نهایت توزیع پرسشنامه و 1- Marketing knowledge management (MKM) تجزیه و تحلیل آماری به چگونگی تاثیر مدیریت دانش بازاریابی بر عملکرد سازمان و نیز رابطه بین مولفه های عملکرد سازمانی پرداخته و نهایتا نتایج و پیشنهاداتی برای ارتقا عملکرد صنعت بانکداری ارائه کرده است .
1- Macintosh 2- Tsai & Shih 3- Akroush 4- Hou & Chien 5- Akroush & Al-Mohammad 6- Kheiri 7- Veismoradi مدیریت دانش جهان مسیر دانش جدیدی را در پیش گرفته و امروز دانش به عنوان سرمایه حیاتی سازمان تلقی می شود.
در این شرایط حساس سازمان ها باید در پی ربودن گوی سبقت از یکدیگر در جهت افزایش سهم بازار، درآمد، نقدینگی و سودآوری و به دنبال استفاده از انواع روش های بهبود عملکرد در جذب مشتریان ، ارتقای جایگاه در بازار و کارکرد سیستم اداری در صنایع خدمت محور و سیستم توزیع در صنایع محصول محور، افزایش کیفیت خدمات و محصولات ، بهبود بهره وری کارکنان ، رشد فناوری اطلاعات و ایجاد فضا برای خلق ایده و نوآوری باشند تا بتوانند دوام و بقای خود را تضمین کنند.
توسعه فرضیات این پژوهش به بررسی تاثیر مدیریت دانش بازاریابی بر عملکرد در صنعت بانکداری می پردازد و یادآور می شود برای موفقیت در دنیای رقابتی امروز سازمان باید همه پتانسیل و توان خود را شناخته و بر روی آن ها سرمایه گذاری نماید تا عملکردی جامع بر اساس دانش را پیاده سازی نماید.
مطابق فرضیه ١، ٢ و ٣ تاثیر مثبت معنادار بین مولفه های مدیریت دانش بازاریابی با عملکرد مالی ، بازار و مشتری سازمان وجود دارد.