چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی الگوهای خواندن متون با طرح واره های فرهنگی آشنا و ناآشنا به روش کیفی انجام شده است. حرکات چشمی تعداد 16 نفر از دانشجویان فارسی زبان در دو گروه 8 نفره ، مبتدی و پیشرفته از لحاظ سطح توانایی مهارتهای زبان انگلیسی ، با استفاده از دستگاه ردیاب چشمی مورد مطالعه قرار گرفت. نتایج به دست آمده از دستگاه ردیاب چشمی و مصاحبه ی شفاهی نشان می دهد که الف) الگوی پردازش خواندن دو گروه در دو متن با طرح واره های فرهنگی آشنا متفاوت است بطوریکه گروه پیشرفته بر روی قسمتهای آغازین و پایانی جملات متون نسبت به گروه مبتدی حرکات چشمی (پرش، خیرگی و بازگشت) کمتری داشتند. ب) گروه پیشرفته نیز همانند گروه مبتدی هنگام پردازش متون با طرح واره های فرهنگی ناآشنا همه ی قسمتهای متن را مورد بررسی قرار دادند. بدین معنی که طرح واره های فرهنگی ناآشنا ، فارغ از سطح شرکت کنندگان ، موجب تغییر الگوی پردازش خواندن و درک مطلب شده است.
This study aimed to investigate the reading processing patterns of EFL learners applying Eye-tracker. 16 undergraduate students in two groups of advanced (n=8) and beginner (n=8) participated in this study. They were asked to read two types of readings as culturally familiar/unfamiliar schemata-oriented tasks defined for the eye-tracker. The obtained heat maps indicted that the advanced group skipped the onset and end of the sentences in culturally familiar tasks, while the beginners did not. On the other hand, in culturally unfamiliar tasks, both groups followed approximately the same patterns, that is, unfamiliar schemata had made the tasks more complex. As the next step, through an oral interview, the underlying causes of their eye movements were inquired and listed. The findings also asserted that the more unfamiliar schemata in the reading tasks, the more complex they will be for the learners. Syllabus designers while designing materials and EFL teachers in their teaching practice might consider the findings of this study.
خلاصه ماشینی:
مقایسه الگوهای خواندن متون باطرحوارههای فرهنگی آشنا و ناآشنا بااستفاده از دستگاه ردیاب چشمی درفراگیران زبان انگلیسی مجید نعمتی * دانشیار دانشکده زبانها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران، تهران، ایران علیرضا آتش پنجه ** دانشجوی دوره دکتری آموزش زبان انگلیسی پردیس البرز دانشگاه تهران و مربی گروه زبان انگلیسی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، تهران، ایران (تاریخ دریافت : ٩٦/٠٢/١١، تاریخ تصویب : ٩٦/٠٤/١٩، تاریخ چاپ: مرداد ١٣٩٦) چکیده این پژوهش باهدف بررسی الگوهای خواندن متون با طرح وارههـای فرهنگـی آشـنا و ناآشـنا بـه روش کیفی انجام شده است .
نتایج به دست آمده از دستگاه ردیاب چـشمی و مـصاحبه شـفاهی نـشان داد کـه الـف ) الگوی پردازش خواندن دو گروه در دو متن با طرح وارههای فرهنگی آشـنا متفـاوت اسـت ، بـه طـوریکـه گروه پیشرفته بر روی بخش های آغازین و پایانی جملات متون، نسبت به گـروه مبتـدی حرکـات چـشمی (پرش، خیرگی و بازگشت ) کمتری داشتند.
بـا توجه به این توضیحات، هدف اصلی از انجام این پـژوهش الـف ) بررسـی الگوهـای خوانـدن متون با طرح وارههای فرهنگی آشنا و ناآشنا نزد فراگیران زبان بیگانه ب) بررسـی علـل اصـلی حرکات چشمی شرکت کنندگان با توجه به الگوهای به دست آمده است .
٤. نتایج و یافته های پژوهش برای پاسخ دادن به سؤال اول این پژوهش که به بررسی کیفـی الگوهـای پـردازش خوانـدن فراگیران زبان بیگانه در متون با طرح وارههای فرهنگی آشنا و ناآشنا با توجه به حرکات چشمی از نوع خیره شدنها، پرشها و بازگشت ها می پردازد، بـابررسـی نقـشه هـای حرارتـی و دیگـر دادههای کیفی دستگاه نتیجه های زیر به دست آمد.