چکیده:
ﻫﺪف ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺮرﺳﻲ راﺑﻄﻪ ﺑﻴﻦ اﻫﻤﺎل‐ﻛﺎری ﺷﻐﻠﻲ، وﺳﻮاس و ﻫﻮش ﻫﻴﺠﺎﻧﻲ در ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﻛﺎرﻣﻨﺪان داﻧﺸﮕﺎهﻫﺎی ﻋﻠﻮم ﺗﺤﻘﻴﻘﺎت، آزاد و ﭘﻴﺎم ﻧﻮر ﺷﻬﺮ اﻳﻼم اﺳﺖ. ﺗﻌﺪاد اﻓﺮاد ﺟﺎﻣﻌﻪ اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ 379 ﺑﻮد ﻛﻪ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﺟﺪول ﻣﻮرﮔﺎن ﺗﻌﺪاد 159 ﻧﻔﺮ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﺣﺠﻢ ﻧﻤﻮﻧﻪ و ﺑﺎ روش ﻧﻤﻮﻧﻪ-ﮔﻴﺮی ﺗﺼﺎدﻓﻲ ﺳﺎده اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ، اﺑﺰار ﮔﺮدآوری اﻃﻼﻋﺎت ﺷﺎﻣﻞ ﺳﻪ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ اﻫﻤﺎلﻛﺎری ﻣﺤﻘﻖﺳﺎﺧﺘﻪ،ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ اﺳﺘﺎﻧﺪارد وﺳﻮاس ﻓﻜﺮی-ﻋﻤﻠﻲ ﻳﻞ و ﺑﺮون 1989، و ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻫﻮش ﻫﻴﺠﺎﻧﻲ ﺗﺮاوﻳﺲ ﺑﺮادﺑﺮی و ﺟﻴﻦ ﮔﺮﻳﻮز( ﺑﻮده ﻛﻪ اﻋﺘﺒﺎر) ﭘﺎﻳﺎﻳﻲ( ﻫﺮﻛﺪام ﺑﻪﺗﺮﺗﻴﺐ و ﺑﺮاﺳﺎس ﺿﺮﻳﺐ آﻟﻔﺎی ﻛﺮوﻧﺒﺎخ 93/، 83/، 82/ ﮔﺰارش ﺷﺪ. ﺑﺮای ﺗﺤﻠﻴﻞ و ﺗﺠﺰﻳﻪ اﻃﻼﻋﺎت ﻋﻼوه ﺑﺮ آﻣﺎر ﺗﻮﺻﻴﻔﻲ از آزﻣﻮنﻫﺎی آﻣﺎر اﺳﺘﻨﺒﺎﻃﻲ ﻫﻢ-ﭼﻮن ﺿﺮﻳﺐ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﻲ ﭘﻴﺮﺳﻮن و ﺗﺤﻠﻴﻞ رﮔﺮﺳﻴﻮن ﺑﻬﺮه ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ. ﻳﺎﻓﺘﻪﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺶ ﻧﺸﺎن داد ﻛﻪ ﺑﻴﻦ اﻫﻤﺎلﻛﺎری ﺑﺎ وﺳﻮاس در ﻛﺎرﻣﻨﺪان داﻧﺸﮕﺎهﻫﺎی آزاد، ﻋﻠﻮم ﺗﺤﻘﻴﻘﺎت و ﭘﻴﺎم ﻧﻮر راﺑﻄﻪ ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻌﻨﺎداری وﺟﻮد دارد، ﺑﻴﻦ اﻫﻤﺎﻟﻜﺎری و ﻫﻮش ﻫﻴﺠﺎﻧﻲ در ﻛﺎرﻣﻨﺪان داﻧﺸﮕﺎهﻫﺎی ﻳﺎد ﺷﺪه راﺑﻄﻪ ﻣﻨﻔﻲ ﻣﻌﻨﺎداری وﺟﻮد دارد. ﻫﻢﭼﻨﻴﻦ ﺑﻴﻦ اﻫﻤﺎل ﻛﺎری و ﻫﻮش ﻫﻴﺠﺎﻧﻲ در ﻛﺎرﻣﻨﺪان داﻧﺸﮕﺎه راﺑﻄﻪ ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻌﻨﺎداری وﺟﻮد دارد. ﺑﺎﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻫﻤﻴﺖ ﻣﻮﺿﻮع اﻫﻤﺎلﻛﺎری و ﻫﻢﭼﻨﻴﻦ ﻗﺎﺑﻞ آﻣﻮزش ﺑﻮدن ﻫﻮش ﻫﻴﺠﺎﻧﻲ و ﻗﺎﺑﻞ درﻣﺎن ﺑﻮدن وﺳﻮاس ﻣﻲ ﺗﻮان ﺑﻪ ﻣﻴﺰاﻧﻲ اﻫﻤﺎلﻛﺎری را در ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻛﺎﻫﺶ داد.
The aim of the present research is investigating relationship between job procrastination and obsessive -compulsive among employees of Universities research and science, Azad and Payamenoor in 2016. The research population in the present study is including 379 cases that 159 cases of them were selected as research sample that were selected by random method. Research instrument is including three questionnaires of (research made questionnairesof job negligence, standard questionnaire of think- practice obsession by Yel and Brown (1989) and EQ questionnaire by Trawis and Bradberi and Jon Grivez that their reliability are ./93, 0.83 and 0.82. for data analysis, beside to descriptive statistics, inferential statistics including correlation coefficient of Pearson and Regression analysis. The findings of the present research indicated a positive and significant relationship between job procrastination and obsessive among employees of Azad, research and science and Payamenoor Universities and there is a negative relationship between job procrastination and EQ among employees of these Universities. Also there is a positive and significant relationship between job procrastination and EQ among employees of these Universities. Regarding to the importance of job procrastination and capability of teaching EQ and capability of obsession treatment, it can decrease job procrastination in a significant rate.
خلاصه ماشینی:
تعداد افراد جامعه این پژوهش ٣٧٩ بود که با استفاده از جدول مورگان تعداد ١٥٩ نفر به عنوان حجم نمونه و با روش نمونه - گیری تصادفی ساده انتخاب شدند، ابزار گردآوری اطلاعات شامل سه پرسشنامه (پرسشنامه اهمال کاری محقق ساخته ، پرسشنامه استاندارد وسواس فکری -عملی یل و برون ١٩٨٩، و پرسشنامه هوش هیجانی تراویس برادبری و جین گریوز) بوده که اعتبار( پایایی ) هرکدام به ترتیب و براساس ضریب آلفای کرونباخ ٩٣/، ٨٣/، ٨٢/ گزارش شد.
Rosario,Costa,Nunez,Gonzalez-Pienda,Solano&Valle 9.
F محاسبه شده برای مدل رگرسیون نشان می دهد که ار لحاظ آماری معنادار نیست به این معنا که مؤلفه های هوش هیجانی توانایی پیش بینی اهمالکاری شغلی عملی را ندارند بنابراین این هیچکدام از ضرایب معنادار نیستند.
هم چنین متغیرهای آگاهی اجتماعی و مدیریت رابطه با مقادیر(١٦٢٧-=t , ٠١٠٦=sig , ٠١٤٤-=t , ٠٨٦٦=sig) نیز در مدل به تنهایی معنادار نمی باشند با توجه به جداول ١٢ مؤلفه های هوش هیجانی به تنهایی توانایی پیش بینی اهمالکاری غیر شغلی را ندارند و تنها به صورت مجموع مؤلفه ها این توانای را دارا می باشند.
نتایج این پژوهش نشان داد که بین اهمالکاری و مؤلفه های هوش هیجانی همبستگی منفی و معناداری وجود دارد.
The Spanish Journal of Psychology, 12, 118-127 Academic procrastination: associations with personal, school, and family variables.
Duru, E, (2012), the direct and indirect role of self esteem and procrastination in the relation to fear of failure and self worth, 2012, International journal of human Sciences, Volume 9 Issue: 2 Year: 2012.