چکیده:
تبلیغات دربازیهای دیجیتال یکی از بهترین روشها برای تبلیغات مؤثر میباشد، یکی از عواملی که بر اثربخشی تبلیغات دربازیهای دیجیتال اثرمیگذارد، رضایتمندی مشتریان از بازیها است. در این تحقیق باهدف بررسی عوامل مؤثر بر رضایتمندی مشتریان و تأثیر رضایتمندی بر اثربخشی تبلیغات، 5 عامل مؤثر بر رضایت مشتریان را شناسایی شده است که شامل محتوای بازی، سهولت در استفاده از بازی، قیمت بازی، طراحی گرافیکی بازی و خدمات شرکت سازنده بازی بودنهاند. برای بررسی تأثیر این عوامل نمونهای به حجم 242 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد مدیریت دانشگاه علامه طباطبائی انتخاب شد که این افراد روزانه حداقل یک ساعت بازی دیجیتال انجام میدادند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شده و اطلاعات جمعآوریشده با استفاده از روش معادلات ساختاری و تحلیل عاملی تأییدی مورد تحلیل قرار گرفته است. بر اساس نتایج بهدستآمده از تحلیل آماری، تأثیر تمامی عوامل مورد تأیید قرار گرفت و تمامی عوامل مؤثر بر رضایتمندی بر اساس نتایج تحلیل آماری رتبهبندی شدند که طبق این رتبهبندی سهولت بازی، بیشترین اهمیت و خدمات شرکت سازنده بازی کمترین اهمیت را بر رضایتمندی افراد موردمطالعه داشته است، همچنین فرضیه اصلی تحقیق که تأثیر رضایتمندی از بازی بر اثربخشی تبلیغات بود، تأیید شد.
خلاصه ماشینی:
در این تحقیق با هدف بررسی عوامل مؤثربر رضایتمندی مشتریان و تأثیر رضایتمندی بر اثربخشی تبلیغات، 5 عامل مؤثر بر رضایت مشتریان شناساییشده است که شامل محتوای بازی، سهولت در استفاده از بازی، قیمت بازی، طراحی گرافیکی بازی و خدمات شرکت سازنده بازی بودهاند.
از سوی دیگر بازار تبلیغات بازیهای دیجیتال سالانه بیش از 10 درصد رشد دارد و نشاندهنده فرصتهای مناسبی است که این رسانه در اختیار شرکتهای تجاری و مدیران بازاریابی در جهت تبلیغات میگذارد (وبسایت استاتیست" Statista- Global video games ad spend 2020"/، 2017).
تبلیغات یکی از انواع محتویاتی است که در بازی وجود دارد (هرجین و پولز" Herrewijn amp;amp; Poels"/،2015) رضایت از محصولات دیجیتال شامل موارد گستردهای میشود که محتوای اطلاعاتی و آگاهی بخشی یکی از مهمترین مواردی است که در این زمینه مطرح است (کوکر" Coker"/،2013، 209).
درنهایت برای ارتباط بیشتر با مشتریان باید خدمات موردنظر آنها را تأمین کنیم تا از محصولات رضایت کافی داشته باشند و به تبلیغات دربازیهای دیجیتال نیز اعتماد کنند (جهان شانی" Jahanshani, Hajizadeh, Mirdhamadi, Nawaser amp;amp; Khaksar"/ و همکاران، 2014، 20).
ازاینرو قیمت کالاها ازجمله کالاهای دیجیتال باید قابل دفاع و با دلایل منطقی باشد تا در ذهن مشتری ایجاد رضایت کند (هاماری و همکاران" Hamari, Alha, Järvelä, Kivikangas, Koivisto amp;amp; Paavilainen"/، 2017، 24).
شرکتهای سازنده بازی باید با توسعۀ منابع مالی خود مانند پشتیبانها و تبلیغات دربازیهای دیجیتال سعی در کاهش قیمت بازیهای دیجیتال داشته باشند (نوچارلی و همکاران" Nucciarelli, Li, Fernandes, Goumagias, Cabras, Devlin, amp;amp; Cowling"/، 2017).
کیفیت خدمات در محصولات دیجیتال یکی از مهمترین عواملی است که رضایت مشتریان را رقم میزند (تئودراکیس و همکاران" Theodorakis, Alexandris, Tsigilis amp;amp; Karvounis"/،2013، 16).