چکیده:
برای ایجاد همسویی منافع بین مالک و مدیر، باید معیار پاداشدهی، شاخص صحیحی از عملکرد باشد. یکی از شاخصهای مهم در سنجش عملکرد در برنامههای پاداش، حساسیت سود گزارش شده است؛ بهطوری که منافع همۀ طرفین قراردادها تأمین میشود. سودهای دارای حساسیت باید سبب تغییرِ ارزش بازار شرکت شوند. بنابراین هدف اصلی پژوهش، بررسی تأثیر ضریب واکنش سود، نوسانهای بازدهی غیرعادی سهام و خطای پیشبینی سود بهعنوان ابعاد حساسیت سود، بر پاداش هیئتمدیره است. برای این منظور از دادههای 121 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1387 تا 1395و رگرسیون چند متغیره استفاده شده است. نتایج نشان میدهد در نظام پاداشدهی مدیران، ضریب واکنش سود، ضریب واکنش تعدیلی سود و مربوط بودن سود به ارزش سهام، تأثیر مثبتی بر پاداش مدیران میگذارد و نوسانهای غیرعادی بازدهی سهام و خطای پیشبینی سود، بر پاداش مدیران تأثیر منفی معناداری دارند.
To create interests alignment between the owner and the manager، accurate index of performance should be usedas the rewarding criterion. One of the important indexes for performance measurement purposes in rewarding plans is the profit sensitivity، so that it can meet all of contract parties’ interests. Those profits carrying sensitivity cancause a change in the value of the company's market. So، the main purpose of this study is to survey the effect of profit sensitivity dimensions (Earnings response coefficient، abnormal returns fluctuations and earning prediction error)on board of directors’ reward. For this purpose، the data related to the Tehran Stock Exchange listed companies (121 companies) for the period from 2008 to 2016 were extracted and the multiple regression was used to test the hypothesis. The results showed that three criteria، namely، earnings response coefficient، adjusted earnings response coefficient and earnings value relevance، have a positive effect on board of director’s rewards، while two criteria، namely، abnormal returns fluctuations and earning prediction error have a negative effect on board of director’s rewards.
خلاصه ماشینی:
مسئلة مهم اینجاست که وقتی قرار است از سود خالص به عنوان دستاورد مدیریت در طول سال مـالی ، بـرای پـاداش دهـی وی استفاده شود، باید به شاخص ها و مفاهیمی از سود توجه شود که ارتباط آن با ارزش بازار شـرکت آشکارتر بوده و حساسیت بیشتری داشته باشد؛ به بیان دیگر، بایـد معیارهـای نظـارتی و کنترلـی بیشتری لحاظ شود تا عدد متعلق به سود خالص ، اثر اقدامات مدیر بر ارزش بازار شرکت را نشان دهد و سبب افزایش حساسیت سود و انگیزش مدیر برای حداکثر کردن ارزش شـرکت شـده و از طرفی پاداش عادلانة متناسب با تلاش ها و دستاوردهای وی به ایشان تعلق گیرد (زیمـرمن و ال والتر، ١٩٤٢).
بنابراین هدف و سؤال اساسی پژوهش حاضر این است که آیا در برنامه های پاداش مدیران به ضریب واکنش سود، نوسان های بازدهی غیرعادی و خطای پیش بینی سود، بـه عنـوان ابعاد حساسیت سود، توجه و اعتنای کافی می شود؟ پاداش مدیران با کدام یک از این ابعاد، قرابت و همخوانی بیشتری دارد؟ مبانی نظری پژوهش اگر پاداش با عملکرد واقعی مدیران تناسبی نداشته باشد، نه تنها ارزش شرکت را افزایش نمی دهد، بلکه به ابزاری برای انتقال ثروت تبدیل می شود.
بنابراین ، در نظام پاداش دهی نباید فقط شاخص حسابداری گزارش شده معیاری برای پاداش دهی در نظر گرفته شود، بلکه بر اساس آنچه از مبانی نظری پاداش استنباط می شود، این شاخص سنجش عملکرد باید دارای دقت و حساسیت در اندازه گیری باشد؛ زیرا کیفیت پایین سود، سبب ایجاد ریسک در تخصـیص منـابع ، کاهش رشد اقتصادی از طریق تخصیص نادرست سرمایه ها، انحراف منابع به سوی طرح های بـا بازدهی غیرواقعی و افزایش ریسک اطلاعات می شود (کردستانی و طایفه ، ١٣٩٢).