چکیده:
توسعه اینترنت تأثیر شدیدی بر محیط بازاریابی در سطح جهان داشته است. گسترش پذیرش اینترنت و رشد سریع کانالهای خردهفروشی اینترنتی، مصرفکنندگان را با انبوه محرکهایی مواجه ساخته است که تمایل به خرید آنلاین را در آنان افزایش میهد. ظهور اینترنت به عنوان یک کانال خرید جایگزین، به مصرفکنندگان اجازه میدهد تا با فراغت خاطر به امر خرید بپردازند. همین موضوع سبب پیدایش فرصتهای جدیدی برای خرید ناگهانی در محیط اینترنت شده است. علیرغم رشد قابل ملاحظۀ خریدهای اینترنتی و فراگیری هر چه بیشتر رفتار خرید ناگهانی، هیچ پژوهش قابل ملاحظهای در زمینه بررسی عوامل موثر بر رفتار خرید ناگهانی مصرفکنندگان ایرانی در محیط اینترنت انجام نشده است. در این پژوهش به بررسی عوامل موثر بر تمایل به خرید ناگهانی آنلاین در بین کاربران وبسایت خرید گروهی تخفیفان پرداختیم. نتایج تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوریشده با استفاده از پرسشنامه و سنجش مدل تحقیق با استفاده از نرمافزار لیزرل نشان دادند که تحریکپذیری مصرفکننده و کیفیت وبسایت رابطهای مثبت با تمایل به خرید ناگهانی آنلاین دارند. رابطه مثبت میان کیفیت وبسایت و تحریکپذیری مصرفکننده تایید نشد.
Internet development has intensely affected marketing processes. A majority of companies focus on this huge source of consumers to sell their goods and services. With the growth of the Internet among the general public and the rapid growth of multi-channel retailing، consumers are constantly exposed to marketing stimuli that promote online purchasing. The Internet is an alternative buying channel serving as a convenient shopping channel that allows the consumer to shop at his or her leisure، offering 24 hour/seven days a week shopping. This approach has created new opportunities for impulse buying in the Internet domain. Despite the rapid progress of buying on the Internet، there is no noticeable research on the evaluation of the factors that affect Iranian consumers’ impulsive buying behavior on the Internet. Consequently، the goal of this research is evaluation of effective factors in the intention for online impulsive buying among the website users of “kharide gorohi takhfifan”. The data were collected using a questionnaire for assessment of a conceptual model. The data analysis by the Lisrel software demonstrated that impulsiveness and website quality have a positive relationship with the intention to buy impulsively. However، there was no positive relationship confirmed between website quality and impulsiveness.