چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، طراحی و آزمودن الگویی از پیشآیندهای عملکرد تحصیلی درس ریاضی بود، که محیط یادگیری سازندهگرای ادراک شده، خودکارآمدی تحصیلی و مشوقهای انگیزشی منفی به عنوان متغیرهای پیشآیند، عملکرد تحصیلی درس ریاضی، به عنوان پیامد و ارزش تکلیف به عنوان متغیر میانجی انتخاب شدند. جامعة آماری شامل تمامی دانشجویان دانشگاه آزاد واحد اهواز بوده است، که در سال 1393 در این دانشگاه مشغول به تحصیل بودند، که از این جامعة آماری و به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی، تعداد 100 نفر جهت سنجش پایایی و روایی ابزارها و تعداد 250 نفر جهت فرضیةآزمایی برگزیده و ابزار پژوهش بر روی آنها اجرا شد. دادهها از طریق الگویابی معادلات ساختاری (SEM) و تحلیل واسطهای تحلیل شدند.نتایج حاکی از اثر مثبت محیط یادگیری سازندهگرای ادراک شده، خودکارآمدی تحصیلی و اثر منفی مشوقهای انگیزشی منفی بر عملکرد تحصیلی درس ریاضی، و همچنین اثر مثبت غیرمستقیم محیط یادگیری سازندهگرای ادراک شده، خودکارآمدی تحصیلی و اثر منفی غیرمستقیم مشوقهای انگیزشی منفی بر عملکرد تحصیلی درس ریاضی از طریق ارزش تکلیف بود.میتوان نتیجه گرفت که مسئولان و اساتید میتوانند با ایجاد شرایط مناسب یادگیری و پیاده کردن اصول سازندهگرا در کلاسهای درس، جایگزین کردن الگوهای انگیزشی مبتنی بر تلاش به جای الگوهای انگیزشی مبتنی بر توانایی، استفاده از مشوقهای انگیزشی مثبت و حمایتهای مناسب نظیر نظارت صحیح و ارزشدهی بیشتر به علم و تحصیل ریاضی و بالا بردن معقولانه سطح انتظارات تحصیلی، زمینه را برای درگیری بیشتر دانشجویان به یادگیری و تکالیف ریاضی فراهم نمایند که نتیجه نهایی آن بهبود عملکرد تحصیلی درس ریاضی خواهد بود.